![]()
|
12. évfolyam, 1. kiadás (2025. 04. 06.) Mozaik Kiadó
méret: 174x244 mm
terjedelem: 544 oldal
tanterv: NAT 2020
4 860 Ft
Az árkötöttségi tv. alapján az első megjelenést követő 1 évig legfeljebb 10% kedvezménnyel árusítható.
Kosárba ![]() |
A kötet az Irodalom 11. – Emelt szintű érettségire készülőknek című kiadvány folytatása, azok számára készült, akik fakultációs tárgyként a magyart választják, és ebből a tárgyból szeretnének emelt szintű érettségit tenni a 2024-es részletes követelmények szerint. A tanulási segédlet mind műfajában, mind felépítésében illeszkedik az első kötethez: könyv, munkafüzet és szöveggyűjtemény elegye; felépítése nem elsősorban kronologikus, fejezetei egy-egy problémát, kérdést járnak körül, irodalmi konvenciókat, motívumokat, műfajokat állítanak középpontba. A könyv a 11. osztályosoknak szóló kötettel együtt hatékonyan segíthet az irodalomról megszerzett tudás újrarendezésében: új nézőpontok, gondolkodási utak bevonásával egy átjárhatóbb, felhasználhatóbb, hálózatosabb tudás kialakításával támogathatja a diákok eredményesebb tanulását, felkészülését. Szerzőinek – Bálint Andrea, Oroszlán Anikó, Pethőné Nagy Csilla és Szakács Emília – több évtizedes irodalomtanításban és tananyagfejlesztésben szerzett tapasztalata, valamint emelt szintű érettségire való felkészítésben (és javításban) való jártassága egyfajta garancia is az érettségi vizsgára való sikeres felkészüléshez. |
| A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |





| Előszó | 5 |
| I. rész - Művelődéstörténeti korszakok | 7 |
| 1.1. A romantika és a történeti realizmus. A 19. századi regény alakulástörténetéből | 9 |
| A modernség felé - a 19. század két meghatározó stílusirányzata | 10 |
| A romantika és a történeti realizmus általános jellemzői | 10 |
| A romantika és a történeti realizmus esztétikai-poétikai jellemzői | 14 |
| Szemelvények a 19. századi romantikus és realista regényirodalomból | 17 |
| A történelmi regény születése | 18 |
| Kísérlet az eposz megújítására - a verses regény | 26 |
| A történeti realizmus regényirodalmából | 30 |
| Női sorsok: vágyak és lehetőségek a történeti realizmus regényeiben | 36 |
| 1.2. A modernség. Szemelvények a modernség irodalmából | 41 |
| A modernség fogalma, jelentései | 42 |
| Az esztétizáló vagy klasszikus modernség | 44 |
| A csonkaság tapasztalata | 46 |
| A klasszikus modernség irányzatai és poétikai jellemzői | 47 |
| Az avantgárd modernség | 51 |
| Az avantgárd irányzatai | 52 |
| A magyar avantgárd emblematikus hosszúverse | 57 |
| A későmodernség | 62 |
| A későmodernség jellemzői az irodalomban | 63 |
| A hagyományban levés mint önazonosság | 65 |
| Pillantás a posztmodern irodalomra | 68 |
| A posztmodern jellemzői | 68 |
| Posztmodern fordulat irodalmunkban | 70 |
| 1.3. Szövegek párbeszéde - szövegköztiség | 73 |
| Az irodalmi szövegek hálózatai | 74 |
| A Halotti beszéd - Intertextualitás és hipertextualitás | 77 |
| Megszólított szövegek | 77 |
| Születésnapomra - egy vers parafrázisai | 80 |
| Palimpszeszt - a szöveg mögött fölsejlik a másik szöveg | 83 |
| Egy metafora továbbélése - József Attila: Reménytelenül | 87 |
| II. rész - A műnemek alakulástörténetéből | 91 |
| 2.1. A 20. század második felének meghatározó költészetirányai irodalmunkban | 93 |
| Szakaszok és költészetirányok az esztétizáló és az avantgárd modernség után | 94 |
| A késő- és utómodernség líraváltozataiból | 97 |
| A közösségi érdekeltségű, (vátesz)költői hagyomány és lebontása | 97 |
| Tárgyiasság és hermetizmus | 101 |
| Alakváltó költészetünkből - forma- és stílusjáték | 105 |
| Egy posztmodern sakk-nyelv játszma | 111 |
| 2.2. Szépprózairányok a tágan értett modernségben | 113 |
| Korszerűsített valószerűség | 114 |
| Bohumil Hrabal: Sörgyári capriccio | 114 |
| Gabriel García Marquez: Száz év magány | 117 |
| Az önéletrajziság | 123 |
| Márai Sándor: Egy polgár vallomásai | 124 |
| Szabó Magda: Az ajtó | 125 |
| Irodalmi szociográfia | 129 |
| Illyés Gyula: Puszták népe | 130 |
| Változatok parabolára és a metaforikus olvashatóság | 132 |
| Móricz Zsigmond: Úri muri | 133 |
| Ottlik Géza: Iskola a határon | 137 |
| Az elbeszélésmódot és szövegszerűséget hangsúlyozó próza | 143 |
| 2.3. Drámaformák a 19-20. századi magyar irodalomban | 151 |
| A magyar színjátszás kezdetei és a nemzeti dráma megjelenése a magyar irodalomban | 152 |
| Katona József: Bánk bán | 154 |
| Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde | 165 |
| Madách Imre: Az ember tragédiája | 173 |
| Történelem és emberi sorsok a 20. századi drámákban | 186 |
| Herczeg Ferenc: Bizánc | 186 |
| Magyar dráma a 20. század második felében | 191 |
| Örkény István: Tóték | 192 |
| Szabó Magda: Az a szép, fényes nap | 199 |
| Spiró György: Csirkefej | 203 |
| III. rész - Szerzők, életművek, kánonok | 209 |
| 3. Tízek társasága | 211 |
| 3.1. Vörösmarty Mihály (1800-1855) | 212 |
| 3.2. Petőfi Sándor (1823-1849) | 225 |
| 3.3. Arany János (1817-1882) | 238 |
| 3.4. Jókai Mór (1825-1904) | 252 |
| 3.5. Mikszáth Kálmán (1847-1910) | 265 |
| 3.6. Ady Endre (1877-1919) | 281 |
| 3.7. Babits Mihály (1883-1941) | 300 |
| 3.8. Kosztolányi Dezső (1885-1936) | 312 |
| 3.9. József Attila (1905-1937) | 342 |
| 3.10. Herczeg Ferenc (1863-1954) | 362 |
| IV. rész - Témák és kódok | 375 |
| 4.1. A Biblia, a művészetek nagy kódja | 377 |
| Biblia és irodalom | 378 |
| Egy bibliai nagyelbeszélés irodalmi parafrázisa - Thomas Mann: József és testvérei | 380 |
| A valóságot a Biblia kódjai olvassák - Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita | 387 |
| 4.2. Totemállatok és mitikus lények | 398 |
| A csodaszarvas és a téma néhány feldolgozása | 398 |
| A turul | 403 |
| Egy klasszikus állatmese és klasszikus újraírásai | 405 |
| Az állatmese (fabula) és kései változatai | 405 |
| Állatmese és még valami más ... | 407 |
| Allegorikus-szimbolikus kifejezésmód | 413 |
| A bűn allegóriája | 413 |
| A megváltatlanság szenvedéstörténete | 414 |
| A növényjelképekről | 417 |
| A romantika boldogságszimbóluma | 419 |
| Ami egy növényi létezőre kivetül | 419 |
| 4.3. Belső és külső utak | 423 |
| Az út, utazás szimbólumrendszere | 424 |
| Véget érő utazások | 428 |
| Egy megrázóan közönséges villamosutazás | 428 |
| A halál mint újjászületés - Lev Tolsztoj: Ivan Iljics halála | 433 |
| 4.4. Ars poeticák | 437 |
| Szűkebb és tágabb értelemben vett ars poeticák | 438 |
| Előíró költészettanok | 439 |
| Irányzatos, programadó ars poeticák | 441 |
| Költői önmeghatározás és vallomásosság | 445 |
| Költői szerepek, szereplehetőségek és szerepkényszerek | 450 |
| 4.5. Létösszegzés, létértelmezés | 461 |
| Számvetés és világkép | 462 |
| Siker vagy sikertelenség? | 464 |
| Számvetés Arany János Epilógusában és Kosztolányi Dezső Boldog, szomorú dal című versében | 464 |
| A lét elviselhetetlenségétől az élet szépségének magasztalásáig - | 471 |
| Szabó Lőrinc három verse | 471 |
| Szűkülő lehetőségek - bezáruló világ | 476 |
| 4.6. A 20. század történelmének reprezentációja irodalmunkban | 479 |
| Modern apokalipszisek | 480 |
| Az apokaliptikus hagyomány | 480 |
| A "Nagy Háború" | 481 |
| A történelmi Magyarország felbomlásának traumája: Trianon | 483 |
| A második világháború és a holokauszt | 485 |
| Frontok, ostromok | 485 |
| Munkaszolgálat, munkatábor, erőltetett menet | 490 |
| Holokausztirodalom - Nobel-díjas holokausztregényünk | 493 |
| A Rákosi-diktatúra és az 1956-os forradalom | 503 |
| V. rész - Határok és határátlépések | 509 |
| 5.1. Irodalomközvetítés | 511 |
| Az irodalom kezdetei és fogalmi közelítései | 512 |
| Szóbeliség és írásbeliség | 512 |
| Világirodalom - nemzeti irodalom - nemzetiségi irodalom | 512 |
| Az irodalmi kultuszokról | 515 |
| Az irodalmi élet és intézményrendszer kialakulása Magyarországon | 516 |
| Folyóirat-kultúránkról a tágan értett modernségben | 520 |
| Irodalmi ismeretterjesztés, az irodalmi élet digitális terei | 522 |
| 5.2. Az irodalom határterületei | 525 |
| Az irodalom határain és azon túl | 526 |
| Alkalmazott irodalom - Irodalomterápia | 528 |
| Részlet egy irodalomterápiás foglalkozás forgatókönyvéből | 530 |
| Publicisztika és szépirodalom határán - a tárcanovella | 531 |
| Bűnügyi történetek | 534 |
| A skandináv krimi | 536 |