|
Felkészítőkönyv feladatokkal és mintaszövegekkel 12. évfolyam, 1. kiadás (2024. 03. 26.) Mozaik Kiadó szerző: Fráter Adrienne
méret: 174x244 mm
terjedelem: 152 oldal
tanterv: NAT 2020
3 780 Ft
Kosárba |
Érettségi felkészítőkönyvünket a népszerű Magyar nyelv középiskolásoknak c. sorozat szerzője, Fráter Adrienne készítette. A kötet nem pusztán megoldandó feladatsorokat tartalmaz, a szerző a tőle megszokott alapossággal és gyakorlatiassággal tárgyalja az érettségin előforduló feladattípusokat. A 2024-től érvényes érettségi követelményeknek megfelelően átdolgozott kiadvány mind a közép-, mind az emelt szintű írásbeli érettségire való felkészüléshez használható. A könyv középszinten az egy mű elemzése mellett segítséget nyújt a témakifejtő esszé megírásához is, valamint áttekinti és gyakoroltatja az irodalmi feladatlap típusfeladatait, emelt szinten pedig az összehasonlító elemzés és a reflektáló szöveg megírásának lépéseit mutatja be. |
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
Előszó | 5 |
Írásbeli vizsga az érettségin | 6 |
Szövegértés | 8 |
A szövegértési kérdések típusai | 8 |
A szövegben szereplő szavak, kifejezések jelentésének megértése | 8 |
A szövegben szereplő információk, közvetlenül megtalálható tények, adatok, megállapítások visszakeresése | 10 |
A szöveg érveinek, érvrendszerének azonosítása, értelmezése | 12 |
A szövegegész felépítésének, szerkezetének, logikai és tartalmi összefüggéseinek vizsgálata | 14 |
A szöveg nyelvtani, stilisztikai, kommunikációs, műfaji és pragmatikai jellemzői | 17 |
Reflektálás a szövegre | 21 |
Összefoglalás | 24 |
Tennivalók a szövegértési feladatlap megoldásakor | 24 |
Irodalmi feladatlap | 32 |
Az irodalmi feladatlap lehetséges feladattípusai | 32 |
Táblázat kitöltése | 32 |
Igaz-hamis választás | 34 |
Sorrend kialakítása | 35 |
Párosítás | 36 |
Szövegkiegészítés, nyitott mondatok | 37 |
Fogalmak azonosítása | 38 |
Összekevert elemek szétválogatása | 39 |
Rövid kérdések (villámkérdések), feleletválasztó kérdések | 40 |
Példakeresés a szövegben | 42 |
Hibakeresés | 43 |
Szófelhő | 44 |
Mintafeladatsor | 45 |
Szövegalkotás | 48 |
Műértelmezés az érettségin | 48 |
1. lépés: A feladat értelmezése | 50 |
2. lépés: Anyaggyűjtés közép- és emelt szinten | 52 |
3. lépés: Az anyag elrendezése | 66 |
4. lépés: Megfogalmazás | 71 |
5. lépés: Önellenőrzés | 77 |
Témakifejtő esszé írása a középszintű érettségin | 86 |
1. lépés: A feladat értelmezése | 86 |
2. lépés: Anyaggyűjtés grafikai szervezőkkel | 87 |
3. lépés: Az anyag elrendezése, a vázlat elkészítése | 90 |
4. lépés: Megfogalmazás | 94 |
5. lépés: Önellenőrzés | 96 |
Reflektáló szöveg írása az emelt szintű érettségin | 97 |
1. lépés: A feladat értelmezése | 98 |
2. lépés: Anyaggyűjtés jegyzeteléssel, grafikai szervezőkkel | 102 |
3. lépés: Az anyag elrendezése, a vázlat elkészítése | 106 |
4. lépés: Megfogalmazás | 111 |
5. lépés: Önellenőrzés | 114 |
Mellékletek | 118 |
A szövegértés megoldásai | 118 |
Az irodalmi feladatlap megoldásai | 126 |
A műelemzés szakkifejezései | 134 |
Vers- és novellaelemzési kisokos | 138 |
Szerzők és művek | 141 |
Fogalmak az érettségin | 145 |
Irodalommal kapcsolatos fogalmak | 145 |
Magyar nyelvvel kapcsolatos fogalmak | 147 |
Forrásjegyzék | 149 |
Hibák jelölése és pontozása | 150 |
A 2020-as év a középszintű és az emelt szintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségitekintetében is változást hozott.Középszinten a szövegértési feladatsoron kívül, mellyel a diákoknak a továbbiakban is meg kell birkózniuk, egy irodalmi tesztet is ki kell tölteni. Ezután következik a hosszabb szövegalkotás, ahol egy témakifejtő esszé és egy műértelmezési feladat közül lehet választani. Az összehasonlító elemzés 2024-től az emelt szintű érettségin szerepel az egy mű értelmezése mellett szegalkotási feladatként. A kiadvány célja, hogy az érettségi régi és új kihívásaihoz egyaránt segítséget nyújtson. A kötet ugyanakkor nem pusztán megoldandó feladatsorok gyűjteménye. A tudatos és eredményes felkészülést alapozza meg azáltal, hogy rendszerezi az érettségin előforduló feladattípusokat, ezekhez tanári magyarázatokat, hasznos tanácsokat fűz, majd gyakorló-feladatokat kínál az ismeretek alkalmazásához. Megmutatja, hogyan lehet a grafikai szervezők (pl. fürtábra, gondolkodástérkép) segítségével összegyűjteni és elrendezni a gondolatokat, ötleteket ad a szövegalkotási feladatok hatékonyabb elkészítéséhez. A könyv Tanács címet viselő keretes szövegei a szövegértési és szövegalkotási feladatok megoldásához egyaránt adnak javaslatokat, valamint felhívják a figyelmet az esetleges buktatókra, gyakori hibaforrásokra. A kötet együttesen tekinti át mind a középszintű, mind az emelt szintű érettségifeladatait:
|