|
Mechanika, hőtan 7. évfolyam, 21. kiadás (2024. 08. 05.) Mozaik Kiadó szerző: Bonifert Domonkosné Dr., Halász Tibor Dr., Kövesdi Katalin Dr., Miskolczi Józsefné Dr., Molnár György Sándorné dr., Sós Katalin Dr.
méret: 168x238 mm
terjedelem: 48 oldal
1 280 Ft
Kosárba |
|
Díjak
|
A hosszú éveken át méltán legnépszerűbb általános iskolai fizikakönyvhöz tartozó munkafüzet a NAT2007 alapján készült, de a NAT20012-es tantervhez is használható. A tananyag feldolgozásmódjának külön értéke, hogy a természettudományos gondolkodást fejleszti, az ismeretek alkalmazásával pedig visszakapcsolódást biztosít a gyakorlati élethez. |
A) Kísérletezzünk! | 4 |
I. Az anyag néhány tulajdonsága. Kölcsönhatások | 4 |
1. A hőmérséklet mérése | 4 |
II. A testek mozgása | 6 |
1. Kísérletek Mikola-csővel | 6 |
III. A dinamika alapjai | 8 |
1. A testek tömege. Tömegmérés | 8 |
2. Szilárd test térfogatának meghatározása a vízkiszorítás módszerével | 9 |
3. Sűrűség | 10 |
4. Az erőmérés | 11 |
5. A súrlódás | 12 |
6. A forgatónyomaték | 13 |
IV. A nyomás | 14 |
1. A nyomás | 14 |
2. Folyadékok nyomása | 15 |
3. A felhajtóerő | 16 |
V. Energia, munka, hő | 17 |
1. Az energia fogalma | 17 |
2. A munkavégzés és a munka | 18 |
VI. Hőjelenségek | 19 |
1. Olvadás | 19 |
2. A párolgás | 20 |
B) Mérj, számolj, gyakorolj! | 22 |
I. Az anyag néhány tulajdonsága. Kölcsönhatások | 22 |
1. A hőmérséklet mérése | 22 |
2. Hosszúságmérés | 22 |
3. A terület kiszámítása | 24 |
4. Térfogatszámítás | 25 |
5. Időtartam mérése | 25 |
6. Kölcsönhatások | 26 |
II. A testek mozgása | 28 |
1. Az egyenes vonalú egyenletes mozgás | 28 |
2. Változó mozgás | 32 |
III. A dinamika alapjai | 34 |
1. Tömegmérés | 34 |
2. A sűrűség meghatározása | 34 |
3. Az erők ábrázolása | 35 |
IV. A nyomás | 37 |
1. A nyomás kiszámítása | 37 |
2. Felhajtóerő | 38 |
3. Az úszás | 38 |
V. Energia, munka, hő | 39 |
1. A munkavégzés és a munka | 39 |
2. A testek belső energiája, a fajhő, az égés | 40 |
3. A teljesítmény | 42 |
4. A hatásfok | 42 |
VI. Hőjelenségek | 43 |
1. Hőterjedés, hőtágulás | 43 |
2. Halmazállapot-változások | 43 |
Kedves Diákok! Munkafüzetünk a 7. osztályos fizikatankönyvhöz készült azzal a céllal, hogy a tananyag elsajátítását segítse, valamint hasznos tevékenységek, ismeretek gyakorlására teremtsen lehetőséget. A füzet két jól elkülönülő részre tagolódik: A) KÍSÉRLETEZZÜNK! B) MÉRJ! SZÁMOLJ! GYAKOROLJ! Az A) fejezet feldolgozását a fizikaórákra ajánljuk, a B) rész az otthoni tanulásotokat segítheti. A fizika tanulásának nem az a fő célja, hogy a tananyagot az emlékezetünkbe véssük, hanem az, hogy a fizika törvényei, összefüggései a mindennapi életünkben felmerülő problémák megoldásában is segítsenek. Ehhez nyújt iránymutatást a munkafüzet. Javasoljuk, hogy a füzetben leírt kísérleteket, megfigyeléseket mind végezzétek el, hiszen a kísérletezés örömet okoz az embernek, érdekes, és segíti a megértést. Közben azonban ügyeljetek arra, hogy a balesetek elkerülése végett minden esetben tartsátok be pontosan tanárotok utasításait! Van olyan kísérlet, melyet csoportosan célszerű elvégeznetek, s vannak olyanok, melyeket önálló feldolgozásra szánunk. A mérésekhez és feladatmegoldásokhoz a fizikai mennyiségek mértékegységeit rendszerint SI-mértékegység-rendszerben adtuk meg, de néha találtok olyan mértékegységeket is, melyeket régen hazánkban, esetenként más országokban alkalmaztak, s néha még ma is találkozhatunk velük. Tájékozódjatok ezek között is. A gyakorló részben vannak olyan feladatok, melyek azonos gondolatmenet alapján oldhatók meg, s általuk juthattok tipikus megoldási módszerek birtokába, s vannak olyan ötletet igénylő problémák is, melyek izgalmasabbá teszik a munkátokat. A feladatok megoldása biztosan segít majd a témazáró feladatlapok eredményes megírásában is. |