|
Általános és szervetlen kémia 9. évfolyam, 9. kiadás (2023. 10. 10.) Mozaik Kiadó
méret: 168x238 mm
terjedelem: 112 oldal
tanterv: NAT 2012
egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott
1 680 Ft
Kosárba
|
|
Díjak
|
Az MS-2616U tankönyvhöz készült munkafüzet. Jól használható mind az együttes csoportmunka, mind a differenciált foglalkoztatás, mind pedig az egyéni tanulási módszerek alkalmazása esetén. Célja az alapvető ismeretek elmélyítése, alkalmazása, az elemi készségek, kompetenciák kialakítása, valamint a tanulói önállóság fejlesztése. |
Előszó | 3 |
I. A KÉMIA ÉS AZ ATOMOK VILÁGA | 4 |
Kémiai felfedezések születése | 4 |
Atommodellek | 7 |
Az atom felépítése | 8 |
A radioaktivitás és jelentősége | 10 |
Az elektronburok szerkezete | 11 |
Az atomszerkezet és a periódusos rendszer | 12 |
Összefoglalás | 14 |
II. KÉMIAI KÖTÉSEK ÉS KÖLCSÖNHATÁSOK HALMAZOKBAN | 17 |
Halmazok | 17 |
Ionos kötés és ionrács | 18 |
A fémes kötés és a fémrács | 20 |
A kovalens kötés | 21 |
A molekulák térbeli alakja, kötés-és molekulapolaritás | 23 |
A másodrendű kötések | 25 |
Az atomrács | 25 |
A molekularács | 26 |
Az összetett ionok | 27 |
Összefoglalás | 28 |
III. ANYAGI RENDSZEREK | 31 |
Anyagi rendszerek és csoportosításuk | 31 |
Halmazállapotok. Gázok és gázelegyek | 32 |
A folyadékok | 34 |
Az oldatok | 35 |
Az oldódás | 36 |
Az oldatok töménységének megadása | 37 |
A szilárd anyagok | 39 |
A halmazállapot-változások | 40 |
Kolloidok | 42 |
Összefoglalás | 43 |
IV. KÉMIAI REAKCIÓK ÉS REAKCIÓTÍPUSOK | 45 |
A kémiai reakciók és feltételeik | 45 |
Kémiai egyenlet (sztöchiometria) | 46 |
A kémiai reakciók energiaviszonyai | 48 |
A reakciósebesség és befolyásolása | 50 |
A kémiai egyensúly | 51 |
A kémiai egyensúly befolyásolása | 53 |
Sav?bázis reakciók | 54 |
A víz disszociációja, a kémhatás | 56 |
A közömbösítés | 58 |
Oxidáció és redukció | 59 |
Az oxidációs szám és kiszámítása | 60 |
Oxidációsszám-változás a redoxireakciókban | 61 |
Összefoglalás | 62 |
V. ELEKTROKÉMIA | 66 |
Galvánelemek | 66 |
Elektródpotenciál | 68 |
A redoxireakciók iránya | 69 |
Az elektrolízis | 70 |
Az elektrolízis alkalmazásai | 72 |
Összefoglalás | 74 |
VI. A NEMESGÁZOK, A HIDROGÉN,A HALOGÉNEK ÉS VEGYÜLETEIK | 76 |
A szervetlen kémia tárgya | 76 |
A nemesgázok | 77 |
A hidrogén | 77 |
A halogének | 79 |
A hidrogén-klorid és a nátrium-klorid | 81 |
Összefoglalás | 83 |
VII. AZ OXIGÉNCSOPORTÉS ELEMEINEK VEGYÜLETEI | 84 |
Az oxigén | 84 |
Az ózon | 86 |
Az oxigén hidrogénnel alkotott vegyületei | 87 |
A kén | 90 |
A dihidrogén-szulfid és sói | 91 |
A kén fontosabb oxigéntartalmú vegyületei | 92 |
Összefoglalás | 94 |
VIII. A NITROGÉNCSOPORT ÉS ELEMEINEK VEGYÜLETEI | 95 |
A nitrogén és az ammónia | 95 |
A nitrogén oxidjai | 98 |
Nitrogéntartalmú oxosavak és sóik | 98 |
A foszfor és fontosabb vegyületei | 101 |
Összefoglalás | 102 |
Számolási feladatokat kedvelőknek | 105 |
Kedves Diákok! Ez a munkafüzet a Mozaik Kiadó Kémia 9. című tankönyvének kiegészítője. A könyvből megtanultak a munkafüzet kérdéseinek megválaszolásával, illetve feladatainak megoldásával még jobban rögzülnek emlékezetedben. A kiegészítendő mondatok a megfelelő tankönyvi fejezetek leglényegesebb mondanivalóira kívánják ráirányítani a figyelmedet. A munkafüzet felépítése a tankönyv szerkezetét követi. Minden fejezet címe azonos a tankönyvben lévőével. A többségében a tankönyv törzsanyagára épülő feladatok önálló feldolgozása lehetővé teszi az órai számonkérésekre való felkészülést. A kísérletekkel kapcsolatos kérdésekre csak akkor érdemes válaszolnod, ha láttad, illetve saját magad elvégezted azokat. A számítási feladatokat kedvelőknek című részben levő feladatok megoldását a közép-, illetve emelt szintű érettségi vizsgára készülőknek javasoljuk. Legjobb, ha kémiatanárotokkal közösen, például szakkörön dolgozzátok fel. Egész tanévre szóló csoportos projektfeladatok: - Készítsetek fali tablókat a tananyagban előforduló ipari gyártási folyamatokról! - Gyűjtsetek cikkeket a tananyaghoz kapcsolódó környezetvédelmi problémákról, és elemezzétek azokat kémiai szempontból! - Szervezzetek vitát a hírekben megjelenő aktuális, illetve a lakóhelyünket érintő környezetvédelmi kérdésekről! - Készítsetek fali tablókat a tananyagban szereplő kémikusok munkásságáról! - Készítsetek időtérképet, amelyen folyamatosan helyezzétek el a megismert tudósokat, illetve az alapvető kémiai fogalmakat! |