|  
 | Általános és szervetlen kémia 9. évfolyam, 10. kiadás (2024. 08. 13.) Mozaik Kiadó méret: 170x240 mm terjedelem: 224 oldal tanterv: NAT 2012 egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott 
3 180 Ft
Kosárba   | 
| A tankönyv tartalmazza a közép- és emelt szintű érettségihez szükséges általános kémiai ismereteket, és a szervetlen kémiai ismeretanyag egy részét. A tankönyvhöz munkafüzet is kapcsolódik, melynek feladatai segítik a tananyag megértését, elmélyítését. | 
| A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. | 




| I. A KÉMIA ÉS AZ ATOMOK VILÁGA | 9 | 
| A laboratóriumi kísérletezés elővigyázatossági rendszabályai | 10 | 
| Kémiai felfedezések születése (Olvasmány) | 12 | 
| Atommodellek | 15 | 
| Az atom felépítése | 19 | 
| A radioaktivitás és jelentősége | 22 | 
| Az atomenergia (Olvasmány) | 25 | 
| Az elektronburok szerkezete | 28 | 
| Az atomszerkezet és a periódusos rendszer | 32 | 
| Összefoglalás | 36 | 
| II. KÉMIAI KÖTÉSEK ÉS KÖLCSÖNHATÁSOK ANYAGI HALMAZOKBAN | 37 | 
| Halmazok | 38 | 
| Ionos kötés és ionrács | 41 | 
| A fémes kötés és a fémrács | 45 | 
| A kovalens kötés | 48 | 
| A molekulák térbeli alakja, kötés- és molekulapolaritás | 52 | 
| Az atomrács | 55 | 
| A másodrendű kötések | 56 | 
| A molekularács | 59 | 
| Az összetett ionok | 61 | 
| Összefoglalás | 64 | 
| III. ANYAGI RENDSZEREK | 65 | 
| Anyagi rendszerek és csoportosításuk | 66 | 
| Gázok és gázelegyek | 68 | 
| A folyadékok | 72 | 
| Az oldatok | 74 | 
| Az oldódás | 78 | 
| Az oldatok töménységének megadása | 81 | 
| A szilárd anyagok | 88 | 
| A halmazállapot-változások | 89 | 
| Kolloidkémiai alapfogalmak | 92 | 
| Kolloidok és heterogén rendszerek | 95 | 
| Összefoglalás | 100 | 
| IV. KÉMIAI REAKCIÓK ÉS REAKCIÓTÍPUSOK | 101 | 
| A kémiai reakciók és feltételeik | 102 | 
| Kémiai egyenlet (sztöchiometria) | 107 | 
| A kémiai reakciók energiaviszonyai | 110 | 
| A reakciósebesség és befolyásolása | 114 | 
| A kémiai egyensúly | 119 | 
| A kémiai egyensúly befolyásolása | 121 | 
| Sav-bázis reakciók | 124 | 
| A víz disszociációja, a kémhatás | 126 | 
| A közömbösítés | 129 | 
| Oxidáció és redukció | 134 | 
| Az oxidációs szám és kiszámítása | 136 | 
| Oxidációsszám-változás a redoxireakciókban | 138 | 
| Összefoglalás | 140 | 
| V. ELEKTROKÉMIA | 141 | 
| Galvánelemek | 142 | 
| Elektródpotenciál | 147 | 
| A redoxireakciók iránya | 149 | 
| Az elektrolízis | 152 | 
| Az elektrolízis alkalmazásai | 155 | 
| Összefoglalás | 158 | 
| VI. A NEMESGÁZOK, A HIDROGÉN, A HALOGÉNEK ÉS VEGYÜLETEIK | 159 | 
| A szervetlen kémia tárgya | 160 | 
| Nemesgázok | 163 | 
| A hidrogén | 166 | 
| A halogének | 169 | 
| A hidrogén-klorid és a nátrium-klorid | 173 | 
| Összefoglalás | 177 | 
| VII. AZ OXIGÉNCSOPORT ÉS ELEMEINEK VEGYÜLETEI | 179 | 
| Az oxigén | 180 | 
| Az ózon | 183 | 
| Az oxigén hidrogénnel alkotott vegyületei | 186 | 
| A kén | 192 | 
| A hidrogén-szulfid (kén-hidrogén) és sói | 195 | 
| A kén fontosabb oxigéntartalmú vegyületei | 197 | 
| Összefoglalás | 201 | 
| VIII. A NITROGÉNCSOPORT ÉS ELEMEINEK VEGYÜLETEI | 203 | 
| A nitrogén és az ammónia | 204 | 
| A nitrogén oxidjai | 208 | 
| Nitrogéntartalmú oxosavak és sóik | 210 | 
| A foszfor és fontosabb vegyületei | 214 | 
| Összefoglalás | 219 | 
| Az atomok periódusos rendszere | 220 | 
| Az elemek periódusos rendszere | 222 | 
| Kedves Diákok! Napjainkban a kémiai tudományok rohamos fejlődését a mindennapi ember számára is gyakran közismertté váló új anyagok teszik érdekessé és jelentőssé. A tudományos ismeretek és a mérési eljárások fejlődése következtében a leíró ismeretek helyébe egyre inkább az általános összefüggéseket feltáró és a tényeket rendszerbe foglaló szerkezeti ismeretek léptek. Tankönyvsorozatunk első könyve, a hetedik osztályos könyv a kémiai alapismereteket tartalmazza. A második kötetben az elemek és a szervetlen vegyületek fizikai és kémiai tulajdonságainak leírását a szerkezet és a tulajdonságok összefüggése alapján fogalmaztuk meg. Mindkét könyvben külön hangsúlyt kapnak a mindennapi életünkben megfigyelhető, egészségünk és környezetünk védelme szempontjából is jelentős kémiai ismeretek. Ez a tankönyv az anyagok szerkezetéről, a kémiai kötésekről, az atomok, az ionok és a molekulák felépítéséről, a makroszkopikus rendszerekről kíván az előző években megszerzett ismeretek alapján, azokat kiegészítve, átfogó rendszerező képet nyújtani. Ezt követik az általános kémiai törvények. Fontosnak tartjuk, hogy megértsétek a különféle anyagok tulajdonságait, és meg tudjátok magyarázni azokat. Például: miért reakcióképesek egyes anyagok már szobahőmérsékleten is és miért reakcióképtelenek mások. A tanulandó anyag megfogalmazásával és a gazdag szemléltetési lehetőség kihasználásával az volt a célunk, hogy megkönnyítsük számotokra az értelmesen végzett ismeretszerzést, a látott, hallott, megbeszélt, olvasott, és így elsajátított ismeretek alapján történő gondolkodást. Az előző kötetekhez hasonlóan az elméleti anyag megértését ebben a tankönyvben is számos kísérlet és fénykép segíti. Továbbra is törekedtünk arra, hogy kísérleti tapasztalat ne maradjon magyarázat nélkül. Ez a tankönyv amellett, hogy az előző években megszerzett ismereteket új összefüggésekben ismétli át, új, érdekes fejezeteket, esetenként a tantervben megfogalmazott igényeken túli részeket is tartalmaz. Ezzel kívántuk elősegíteni egyrészt az egyes anyagrészek felidézését, másrészt további ismereteket nyújtani azoknak, akik korábbi tanulmányaik alatt a kémiát megszerették és felismerték, hogy nagy szükség van olyan emberekre, akiknek az átlagosnál több a kémiai ismeretük. |