![]() 
  | 
Természetföldrajzi környezetünk 9. évfolyam, 8. kiadás (2023. 03. 09.) Mozaik Kiadó 
méret: 170x240 mm 
terjedelem: 232 oldal 
tanterv: NAT 2012 
egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott 
3 180 Ft
 
Kosárba  
 | 
|
![]()  | 
 Díjak 
 | 
A természetföldrajzi környezetünk témakörét feldolgozó kilencedikes könyv legfőbb célja tudatosítani a tanulókban, hogy a Föld egységes rendszer, amelyben az ember természeti és társadalmi lényként él, s ennek következtében átalakítja környezetét. A könyv ezért az általános természetföldrajzi és a társadalmi-gazdasági folyamatok összefüggéseit, az időbeli és térbeli változások vizsgálatát helyezi a középpontba. A természetföldrajzi jelenségeket, folyamatokat, törvényszerűségeket nemcsak a szaktudomány nézőpontjából, hanem belső egymásra hatásukban vizsgálja és vizsgáltatja: ezzel elsajátíttatja a földrajzi-környezeti gondolkodás lényegét. A sokszínű és változatos feladatanyag célja a tanulók gondolkodási képességeinek fejlesztése és a sokoldalú ismeretszerzés gyakorlattá emelése. A leckék elején fogalomtár segíti az ismeretek felelevenítését, rendszerezését. A rendkívül gazdag, színes ábra- és képanyag jól segítheti a jelenségek értelmezését, megértését.  | 
| A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el.  | 




| TÁJÉKOZÓDÁS A VILÁGEGYETEMBEN ÉS A FÖLDÖN | 9 | 
| A csillagászati ismeretek fejlődése | 10 | 
| A világegyetem | 14 | 
| A Naprendszer csillaga | 17 | 
| A Nap körül keringő égitestek I?II. | 20 | 
| A Föld mint égitest I?II. | 25 | 
| A Hold | 34 | 
| Az űrkutatás szerepe a Naprendszer megismerésében | 37 | 
| A térkép | 40 | 
| Tájékozódás a térképen a térképpel | 45 | 
| Távérzékelés és térinformatika | 48 | 
| Mit tanultunk a Földről és kozmikus környezetéről, valamint a térképről? | 51 | 
| A GEOSZFÉRÁK | 53 | 
| A Föld belső szerkezete | 54 | 
| A kőzetlemezek mozgása | 56 | 
| A lemezmozgások következményei I. - A földrengések és a vulkanizmus | 59 | 
| Lemezmozgások, földi katasztrófák | 63 | 
| A lemezmozgások következményei II. ? A hegységképződés | 65 | 
| Az ásványok és a kőzetek keletkezése | 68 | 
| Miről ismerhetők fel a kőzetek? | 72 | 
| Hasznosítható ásványegyüttesek | 74 | 
| Földtörténet I-II. | 78 | 
| Felszínfejlődés a belső és a külső erők kölcsönhatásában | 85 | 
| A talaj: a földrajzi burok összetett rendszere | 90 | 
| Mit tudsz a kőzetburokról? | 93 | 
| A légkör anyaga és szerkezete | 95 | 
| A levegő felmelegedése | 99 | 
| A felhő- és csapadékképződés | 104 | 
| Légnyomás, szél; ciklonok, anticiklonok | 109 | 
| Időjárási frontok | 113 | 
| Az időjárás előrejelzése, az időjárás-jelentés értelmezése | 115 | 
| A nagy földi légkörzés | 117 | 
| A monszunszélrendszer; a helyi szelek | 120 | 
| A szél és a csapadék felszínformáló tevékenysége | 123 | 
| A légkör jelentősége, védelme | 126 | 
| Mit tanultunk a levegőburokról? | 129 | 
| A vízburok tulajdonságai | 130 | 
| A vízburok mozgásai | 134 | 
| A felszín alatti vizek | 138 | 
| A karsztosodás | 141 | 
| A felszíni vizek | 144 | 
| A folyóvíz felszínformáló munkája | 147 | 
| A jég felszínformáló munkája | 151 | 
| Gazdálkodás a vizekkel I?II. | 155 | 
| Mit tanultunk a vízburokról? | 162 | 
| ATERMÉSZETFÖLDRAJZI ÖVEZETESSÉG | 163 | 
| A szoláris és a földrajzi övezetesség | 164 | 
| A forró övezet I. - Az egyenlítői öv | 166 | 
| A forró övezet II-III. - Az átmeneti és a térítői öv, a monszunvidék | 170 | 
| A mérsékelt övezet I - II. - Az övezet átmeneti határain | 176 | 
| A mérsékelt övezet III. - A valódi mérsékelt öv | 180 | 
| A hideg övezet | 184 | 
| A hegyvidékek övezetessége | 187 | 
| A hegységek és lakóik | 189 | 
| Mit figyeljünk meg a klímadiagramon? | 194 | 
| A TERMÉSZETI ÉS A TÁRSADALMI KÖRNYEZET | 195 | 
| A földrajzi környezet összetevői | 196 | 
| A népesség összetétele | 199 | 
| A népesség földrajzi eloszlása | 204 | 
| A világ népességének gyarapodása | 208 | 
| Sokaság és életminőség a Földön | 211 | 
| A települések I. - A magányos települések és a falvak | 216 | 
| A települések II. - A városok | 220 | 
| Terjeszkedő nagyvárosok ? Élet a városban | 226 | 
| Mit tudsz a természeti és a társadalmi környezet összefüggéseiről? | 229 | 
| ÚJ FOGALMAK JEGYZÉKE | 230 | 
| Kedves Diákok!  Eddigi földrajzi tanulmányaitok során szinte az egész Földet bekalandoztátok: a távoli kontinenseket, Európát, a Kárpát-medencét és benne Magyarországot is. Foglalkoztatok azzal, hogyan hasznosítják a természeti adottságokat a különböző kontinensek népei és hazánk lakói. Láttátok azt is, hogy a természet egyensúlyi állapotának fenntartása mindannyiunk közös érdeke, ezért tennivalóink is közösek. Ebben az évben megismeritek a Föld belső szerkezetét, vizsgáljátok a Földet - kozmikus környezetével együtt - mint a Naprendszer egyik bolygóját. A földrajzi övezetek kapcsán összegzitek mindazt, amit a kontinensek természeti adottságai és országaik, lakóik társadalmi-gazdasági élete közötti összefüggésekről már tanultatok. Ismereteitek megszerzéséhez a tankönyvön, atlaszon kívül igyekezzetek más forrásokat is felhasználni: enciklopédiákat, lexikonokat, ismeretterjesztő könyveket, folyóiratokat, újságokat és a médiát (rádió, televízió, internet, CD-k stb.)!  |