|  
 | Élő és élettelen környezetünk 5. évfolyam, 13. kiadás (2025. 07. 08.) Mozaik Kiadó méret: 168x238 mm terjedelem: 112 oldal tanterv: NAT 2012 egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott 
1 680 Ft
Kosárba   | 
| Az MS-2604U tankönyvhöz kapcsolódó munkafüzet. Jól használható mind az együttes csoportmunka, mind a differenciált foglalkoztatás, mind pedig az egyéni tanulási módszerek alkalmazása esetén. Célja az alapvető ismeretek elmélyítése, alkalmazása, az elemi készségek, kompetenciák kialakítása, valamint a tanulói önállóság fejlesztése. | 




| Kedves Gyerekek! | 3 | 
| I. AZ ANYAG ÉS NÉHÁNY FONTOS TULAJDONSÁGA | 4 | 
| Az anyag és tulajdonságai | 4 | 
| Az anyag különleges tulajdonságai | 6 | 
| Mérjük meg! (munkáltató óra) | 8 | 
| A víz | 12 | 
| A levegő | 14 | 
| Keverékek | 16 | 
| A talaj | 17 | 
| Összefoglalás | 18 | 
| II. ÉLET A KERTBEN: AZ ŐSZI KERT | 21 | 
| Évszakok a kertben | 21 | 
| A növények életfeltételei | 22 | 
| Az őszibarackfa, a szilvafa rokona | 23 | 
| Unokáinknak ültetjük | 24 | 
| A szőlő | 25 | 
| A paprika | 26 | 
| A káposztafélék | 27 | 
| Madaraink védelmében | 28 | 
| Összefoglalás | 29 | 
| III. ÁLLATOK A HÁZBAN ÉS A HÁZ KÖRÜL | 31 | 
| Hűséges társunk, a kutya | 31 | 
| A házisertés | 32 | 
| A szarvasmarha | 33 | 
| A házityúk | 34 | 
| Állati eredetű anyagok vizsgálata | 35 | 
| A házi veréb és a füstifecske | 36 | 
| A házi légy | 37 | 
| Összefoglalás | 38 | 
| IV. TÁJÉKOZÓDÁS A TÉRKÉPEN | 41 | 
| Az alaprajztól a térképig | 41 | 
| Irányok, távolságok a valóságban és a térképen | 43 | 
| Miről mesél a domborzati térkép? | 44 | 
| A közigazgatási térkép | 45 | 
| Gyakorold a térképvolvasást! | 46 | 
| Útitársunk, a térkép | 48 | 
| A Föld, ahol élünk | 50 | 
| Földrajzi helymeghatározás | 51 | 
| Gyakorold a helymeghatározást! | 53 | 
| Akik feltérképezték a világot | 54 | 
| Összefoglalás | 55 | 
| V. A FÖLD ÉS A VILÁGEGYETEM | 57 | 
| Pillantás a világűrbe | 57 | 
| Otthonunk, a Föld | 58 | 
| Égi kísérőnk, a Hold | 59 | 
| Az űrkutatás története | 60 | 
| Az örök nyártól a jégvilágig | 61 | 
| A levegő felmelegedése | 62 | 
| A szél és a csapadék | 63 | 
| Az éghajlat és módosító tényezői | 64 | 
| Tájékozódás hazánk éghajlati térképein | 65 | 
| A változó éghajlat | 67 | 
| Projekt: időjárás, éghajlat | 70 | 
| Összefoglalás | 72 | 
| VI. ÉLET A KERTBEN ? A TAVASZI KERT | 75 | 
| Megjött a tavasz | 75 | 
| A vöröshagyma | 76 | 
| A tulipán | 77 | 
| A burgonya | 78 | 
| Amit a szobanövényekről tudni kell | 79 | 
| A talajlakó földigiliszta | 83 | 
| Csigák a kertben | 84 | 
| Vegyszerek nélkül | 85 | 
| Összefoglalás | 86 | 
| VII. FELSZÍNI ÉS FELSZÍN ALATTI VIZEK | 89 | 
| Felszín alatti vizek | 89 | 
| Folyóvizek | 90 | 
| A forrástól a torkolatig | 91 | 
| Hazánk tavai | 92 | 
| A természetes vizek védelme | 93 | 
| Kísérletezz! | 94 | 
| Nemzeti parkok képes kalauza | 95 | 
| Összefoglalás | 96 | 
| MIT KELL TUDNUNK A TANÉV VÉGÉN? | 99 | 
| Az anyagokról és néhány fontos tulajdonságukról | 99 | 
| A földrajzi környezetről | 101 | 
| Környezetünk élőlényeiről | 105 | 
| TARTALOMJEGYZÉK | 111 | 
| Kedves Gyerekek! Az 5. osztályban vizsgáljátok környezetetek anyagait, változásait, a természet jelenségeit. Kutatjátok az okokat, levonjátok a következtetéseket, megvizsgáljátok az anyagok tulajdonságait. Megismeritek legjellemzőbb termesztett növényeinket, tenyésztett állatainkat, az ember életében betöltött szerepüket. Megtanuljátok, hogyan kell tájékozódni a valóságban és a térképen. Megismeritek a felszíni és felszín alatti vizek jellemzőit. Felismeritek milyen veszélyek fenyegetik környezetünket és az élőlényeket. Ahhoz, hogy eredményesen elsajátítsátok a tankönyvben levő ismeretanyagot, szükséges: - a rendszeres tanulás; - az ismeretek folyamatos rögzítése, gyakorlása; - a hiányosságok pótlása. Ebben segít a természetismeret munkafüzet is, mert: - ráirányítja a figyelmet a tananyag leglényegesebb részeire, így tudatosulnak az esetleges pótolnivalók; - segíti a megértést, a logikai összefüggések elmélyítését; - lehetővé teszi a hasonlóságok és különbségek felismerését, az ismeretek rendszerezését; - gyakoroltatja az ábraelemzést, a térképen való tájékozódást; - jártasságot alakít ki a feladatok megoldásában. A munkafüzet felépítése követi a tankönyv tananyagelrendezését. Egy-egy leckéhez átlagosan 4-5 feladat készült, melyek jól hasznosíthatók az önálló ismeretfeldolgozás során is. Az összefoglalások, év végi ismétlések jóval több feladatot tartalmaznak, az egyes leckék, témák közötti kapcsolatok megláttatásával hozzájárulnak a rendezett tudás megszerzéséhez. A *-gal jelölt feladatok egyéni kutatómunkát, kísérletet igényelnek. A feladatok különböző tudásszinten, változatos formában mérik a teljesítményeteket, így jelentős mértékben fejleszti a - gondolkodásotok; - feladatmegértő és feladatmegoldó képességetek. A munkafüzet segítségével - sikeresebben teljesíthetitek a tantárgyi követelményeket; - eredményesebben birkózhattok meg az írásbeli feleletekkel és témazárókkal. |