![]()
|
Életközösségek. Az élővilág fejlődése 7. évfolyam, 4. kiadás (2025. 08. 04.) Mozaik Kiadó szerző: Csókási Andrásné Czegléd Anna, Horváth Andrásné Szabó Emőke, Jámbor Gyuláné, Kissné Gera Ágnes
méret: 170x240 mm
terjedelem: 216 oldal
tanterv: NAT 2020
2 380 Ft
Kosárba
|
A természetről tizenéveseknek sorozat NAT2020 szerint átdolgozott kötete. Megtartva az eddig sikeresnek bizonyuló oktatási metódusokat, a szerzők 2022-ben átdolgozták és kiegészítették a tartalmakat, hogy megfeleljenek a kerettantervi előírásoknak és a modern oktatás elvárásainak is. Új elemként megjelentek a könyvben olyan színes, „magazinos” oldalak, amelyek az egzakt ismeretanyag átadásán túl, modern tipográfiájukkal felkeltik a tanulók érdeklődést az adott téma iránt. A kiadványban helyet kapott 2 fejezet, amely bolygó élővilágát taglalja, és amelyben az éghajlat, a flóra és fauna bemutatása mellett a környezettudatos szemléletformálásnak is fontos szerep jut. Kiegészültek a fajleírások érdekességekkel, csoportfeladatokkal, kísérletekkel. A látványos és gazdag képanyag mellett a tankönyv digitális változatában található 3D-jelenetek és videók segítenek az egyes fajok megismerésében. Az élőlények szerveződése fejezet a sejtek, a szövetek jellemzésén túl, rövid bepillantást nyújt az anyagcserefolyamatok és a biológiai információ átadásának menetébe. A fejezetben szereplő kísérletek kifejezetten támogatják a tudományos megismerés lépéseinek gyakorlását. Az élővilág törzsfejlődése fejezetben az evolúciós folyamatok mentén ismerhetik meg a tanulók az élőlények egyes csoportjait, és azok általános jellemzőit. Majd az ökológiai témájú fejezetben az életközösségek működésének törvényszerűségeit érthetik meg. A tankönyv végére került egy – mind megjelenésében, mind a tananyag feldolgozásának módjában –merőben újszerű fejezet, a bolygónkat érintő környezeti problémák bemutatásával. A csoportos feldolgozást igénylő anyag korunk súlyos környezeti problémáira irányítja rá a tanulók figyelmét, ugyanakkor a tények ismertetése mellett ügyel arra is, hogy hathatós, tevékeny megoldásokat mutasson a diákok számára. A tankönyv digitális változatában kapcsolódó interaktív anyagok és a kiadványhoz tartozó munkafüzet, valamint tanmenet és tudásszintmérő feladatlap is segíti a tananyag hatékony feldolgozását. |
| A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |







| Előszó | 8 |
| Bolygónk élővilága I. | 9 |
| A tenger világa | 10 |
| A nyílt vizeken | 13 |
| Parton és a partközelben | 16 |
| A korallzátonyok rejtelmei (olvasmány) | 19 |
| Képes lexikon | 20 |
| Veszélyben a tenger! | 22 |
| Trópusi esőerdôk | 23 |
| Amazónia varázslatos állatvilága | 26 |
| A szavanna | 29 |
| Állatsereglet a szavannán | 32 |
| Az erszényesek szigete (olvasmány) | 35 |
| A szárazság hazájában | 38 |
| Ültetvények növényei (olvasmány) | 41 |
| Képes lexikon | 44 |
| Összefoglalás | 47 |
| Bolygónk élővilága II. | 49 |
| Kék egű mediterrán | 50 |
| Az erdőktől a füves pusztákig | 53 |
| Az északi fenyvesek | 56 |
| Élet a tundrán | 59 |
| A jég világa | 62 |
| Fenn a csúcsokon | 65 |
| Képes lexikon | 68 |
| Összefoglalás | 69 |
| Az élőlények szerveződése | 71 |
| Az élőlények testszerveződése | 72 |
| A test építőkövei | 74 |
| A sejtek anyagcsere-folyamatai | 76 |
| Iránytű a tudományos megismeréshez | 78 |
| A biológiai információ átadása | 80 |
| Az állati szövetek I. | 83 |
| Az állati szövetek II. | 85 |
| A mikroszkóp és a mikroszkópi vizsgálatok | 87 |
| Növényi szövetek | 89 |
| Összefoglalás | 91 |
| Az élővilág törzsfejlődése | 93 |
| Rendszer az élők világában | 94 |
| Az evolúció elmélete | 96 |
| A fajok keletkezése | 99 |
| Az élet korai történései | 101 |
| Vírusok | 103 |
| Az egysejtűek | 104 |
| A gombák országa | 107 |
| A növények országa | 110 |
| Virágos, magvas növények | 114 |
| Növényfelismerés, növényhatározás | 116 |
| Állatok országa | 119 |
| A puhatestűek világa | 122 |
| A legnépesebb állatcsoport | 124 |
| Gerincesek törzsfejlődése | 128 |
| A gerincesek meghódítják a szárazföldet | 131 |
| Az emberré válás | 138 |
| Összefoglalás | 141 |
| Az élőlények környezete | 143 |
| Az élőlény és környezete | 144 |
| Életközösségek | 148 |
| Kölcsönhatások az életközösségben | 151 |
| Táplálkozási szintek | 154 |
| Az életközösségek anyagforgalma | 157 |
| Megfigyelések, vizsgálódások | 160 |
| A talaj és a víz | 162 |
| Összefoglalás | 163 |
| Bolygónk a jövőnk | 165 |
| A víz védelme | 166 |
| Fojtogató légkör | 170 |
| Éghajlatváltozás | 174 |
| Mi lesz veled emberiség? | 177 |
| Megfigyelések, vizsgálódások: | 182 |
| Környezetszennyezés | 183 |
| Fenntartható fejlődés | 186 |
| Kihívások és lehetőségek az élelmiszer-termelésben | 190 |
| Lehet másként is! | 193 |
| A természetbarát iskola | 196 |
| A Föld napja | 201 |
| A természeti örökség védelme | 204 |
| Projektek - Környezetünk problémái | 207 |
| A Föld növényzeti övei | 208 |
| Mit kell tudni a tanév végén? | 210 |
| Kislexikon | 214 |