|
Szervetlen kémia 8. évfolyam, 21. kiadás (2024. 12. 06.) Mozaik Kiadó
méret: 168x238 mm
terjedelem: 96 oldal
1 540 Ft
Kosárba
|
Jól használható mind az együttes csoportmunka, mind a differenciált foglalkoztatás, mind pedig az egyéni tanulási módszerek alkalmazása esetén. Célja az alapvető ismeretek elmélyítése, alkalmazása, az elemi készségek, kompetenciák kialakítása, valamint a tanulói önállóság fejlesztése. Információk a NAT2020 szerinti használathoz: A Kémia 7. és Kémia 8. kiadványunk együttesen kb. 70%-ban megfeleltethető a NAT2020-ban és a kerettantervben megadott tényanyagnak, de a tananyag feldolgozása még hagyományos módon zajlik. A kiadványt szükséges kiegészíteni az új kerettantervben előírt tananyagrészekkel, munkaformákkal és kísérletekkel (pl: tápanyagok, gyógyszerek, drogok kémiai vonatkozásai, a bor, a pálinka, a műanyagok kémiája stb.) Az óraszámok és a kétéves kerettantervi anyag bontásának és elosztásának figyelembevételével a Kémia 8. kiadvánnyal együtt használható. |
Kémiai alapismeretek ismétlése és rendszerezése | 4 |
Az anyagok tulajdonságai és változásaik | 4 |
Az anyagok csoportosítása | 6 |
Az atomok és az elemek | 8 |
Kémiai kötések | 10 |
Ionkötés | 10 |
Kovalens kötés | 11 |
Anyagi halmazok, halmazállapotok | 14 |
A kémiai reakció | 15 |
Kémiai számítások | 18 |
A nemfémes elemek és vegyületeik | 20 |
A nemesgázok | 20 |
A hidrogén | 21 |
A periódusos rendszer VII. főcsoportjának fontosabb elemei és vegyületeik | 23 |
A klór | 23 |
Rejtvények | 25 |
A hidrogén-klorid | 26 |
A periódusos rendszer VI. főcsoportjának fontosabb elemei és vegyületeik | 28 |
Az oxigén | 28 |
Az ózon | 30 |
A víz | 31 |
Vizes oldatok kémhatása | 32 |
A hidrogén-peroxid | 35 |
A kén | 36 |
Fontosabb kénvegyületek | 37 |
Gyakoroljunk! A hidrogén, a VII. és VI. főcsoport fontosabb elemei és vegyületeik | 39 |
A periódusos rendszer V. főcsoportjának fontosabb elemei és vegyületeik | 40 |
A nitrogén | 41 |
Az ammónia | 42 |
A salétromsav | 44 |
A foszfor és fontosabb vegyületei | 46 |
Rendszerezzük eddigi ismereteinket! | 47 |
A periódusos rendszer IV. főcsoportjának fontosabb elemei és vegyületeik | 49 |
A szén | 50 |
A szén-dioxid | 52 |
A szén-monoxid | 53 |
A szénsav | 53 |
A szilícium és vegyületei | 54 |
A nemfémek (Összefoglaló feladatok) | 55 |
A fémes elemek és vegyületeik | 59 |
A fémek általános jellemzése | 59 |
Kémiai kötések (Összefoglalás) | 60 |
A fémek kémiai tulajdonságai | 63 |
A fémek korróziója | 65 |
A periódusos rendszer I. főcsoportjának elemei és vegyületeik | 66 |
Az alkálifémek | 66 |
Az alkálifémek fontosabb vegyületei | 67 |
A periódusos rendszer II. főcsoportjának elemei és vegyületeik | 69 |
Az alkáliföldfémek | 69 |
Az alkáliföldfémek fontosabb vegyületei | 71 |
A természetes vizek keménysége | 73 |
A periódusos rendszer III. főcsoportjának eleme, az alumínium | 75 |
Az alumínium előállítása | 77 |
A vas | 79 |
A vasgyártás | 80 |
Az acélgyártás | 81 |
Gyakoroljunk! Az alumínium és a vas | 82 |
A réz és fontosabb vegyületei | 84 |
Az ezüst és fontosabb vegyületei | 85 |
A fémes elemek és vegyületeik összefoglalása | 86 |
A tanult kémiai ismeretek összefoglalása | 89 |
Részecskék és halmazaik | 89 |
Kémiai reakciók | 91 |
Kémiai számítások | 93 |
Számítási feladatok | 94 |
Kedves Diákok! A munkafüzet kérdései és feladatai segítséget nyújtanak az új ismeretek lényegének megértéséhez, gyakorlati alkalmazásához, a rendszerezéshez, a rögzítéshez és az ismétléshez. A munkafüzet tartalmilag összefüggő rendszert alkot, ábrákkal is segíti a megértést és a tanulást. Emellett számos olyan feladatot is tartalmaz, amelyek az önálló ismeretszerzést segítik, tájékozódásra ösztönöznek. A *-gal jelölt kísérletek a balesetmegelőzési szabályok betartásával és felnőtt felügyelete mellett tanulókísérletként is elvégezhetők. A **-gal jelölt kísérleteket csak tanárod mutathatja be. A projektmunkára, csoportmunkára felhívó munkafüzeti feladatokat jelzés mutatja. Ezek megoldásához készítsetek kiselőadást, plakátot vagy számítógépes prezentációt, és az így elkészült munkákat mutassátok be társaitoknak! Kémiai tanulmányaid során nagyon sok, általad már ismert és most még ismeretlen anyag tulajdonságait, élettani hatását, előállítási módját, felhasználását fogod megismerni. Ezek közül a legtöbb a mindennapi életünkben is fontos szerepet tölt be. Ismerj meg közülük minél többet alaposan! Olvasd el a vásárolt termékek ismertetőjét, használati utasítását! Ezekről rövid feljegyzést is készíthetsz. A leírást különböző szempontok szerint rendszerezheted. (Pl. a felhasználási területe szerint: mosás, tisztálkodás, testápolás, táplálkozás stb.; vagy a felhasználási helyszíne szerint: iskolában, otthon stb.) Célszerű az anyag nevét (a későbbiekben kémiai nevét is), fontosabb jellemzőit, felhasználását is feljegyezni. Ne feledkezz el a veszélyességet jelző piktogramokról sem, amelyek jelentését a tankönyv 16. oldalán találod! Ha osztályotokban többen is kedvet kaptok ehhez a munkához, akkor néhányan összefogva tablót, plakátot is készíthettek, amelyet a szaktanterem vagy a folyosó falára kitéve társaitoknak is bemutathatjátok gyűjtőmunkátok eredményét. Ebben az esetben ne feledkezzetek el arról, hogy frissítsétek az anyagot! Ha osztályotoknak van honlapja, akkor oda is feltehetitek gyűjtőmunkátok eredményét. Készíthettek számítógépes bemutatókat (prezentációt), saját szabályok alkotásával társasjátékot, vagy akár vetélkedőt is az összegyűjtött anyag felhasználásával. Ha kémiai tanulmányaid során összekapcsolod az órán szerzett ismereteket a gyűjtőmunkáddal, akkor saját készítésű "kézikönyved" segíthet a termékek közötti tájékozódásban. Ez esetben képes lehetsz arra, hogy megtaláld azokat a környezetbarát megoldásokat is, amikkel kiválthatod néhány környezetkárosító vegyszer használatát. Ezzel magad is hozzájárulhatsz a természet kincseinek óvásához. Mindezzel elősegítheted, hogy tudatos vásárlóvá válj, a reklámokat kritikával kezeld, és jobban odafigyelj saját egészségedre. |