![]()
|
Közép-Európa és Magyarország 8. évfolyam, 19. kiadás (2024. 06. 12.) Mozaik Kiadó
méret: 170x240 mm
terjedelem: 176 oldal
egyéb tanterv: NAT 2012-höz is ajánlott
2 380 Ft
Kosárba
|
|
![]() |
Díjak
|
| A könyvhöz a NAT2012 alapján készült kiegészítő kötet jelent meg MS-2983U kiadói kóddal. A tankönyvcsalád 8. osztályban a Közép-Európa és Magyarország földrajza témakört dolgozza fel. Célja a tanulók földrajzi-környezeti gondolkodásának fejlesztése, a környezet és az emberiség kulturális örökségének védelmére nevelése. A tankönyvek az ismereteket részletezés helyett – megtartva életközeli és gyakorlatorientált voltukat – problémakörök, vezérfonalak köré rendezik. Az egyszerűsítések, általánosítások mellett ezért nagyobb szerepet kaptak a tipikus tájak, amelyek a modellekben való gondolkodás példáit kínálják. A könyv gazdasági és társadalomföldrajzi adatait célszerű a tanulókkal együtt felülvizsgálni. Ezzel is tudatosítani lehet a tanulókban, hogy a tananyag a bennünket körülvevő, gyorsan változó világról szól. |
| A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |




| Előszó | 8 |
| Közép-Európa országai | 9 |
| Mit tanultál Európáról a múlt évben? | 10 |
| Közép-Európa természeti képe | 11 |
| Közép-Európa társadalom- földrajzi vonásai | 14 |
| Németország változatos tájai és mezőgazdasága | 17 |
| Németország ipari nagyhatalom | 20 |
| Magashegység Európa szívében: az Alpok | 23 |
| Az alpi országok: Ausztria, Szlovénia és Svájc | 26 |
| A Balti- tengertől a Kárpátokig: Lengyelország | 30 |
| Röghegységek ölelésében: Csehország | 33 |
| A Kárpátok koszorújában | 36 |
| Az Északnyugati-Kárpátok országa: Szlovákia | 39 |
| A természeti erőforrásokban gazdag Románia | 42 |
| Mit tanultál Közép-Európáról? | 45 |
| Hazánk a Kárpát-medencében | 47 |
| Hazánk helyzete Európában és a Kárpát-medencében | 48 |
| Régmúlt idők földtörténeti emlékei Magyarországon | 50 |
| Átmeneti jellegű éghajlat, szeszélyes időjárással | 54 |
| Vizek a mélyben és a felszínen | 57 |
| Küzdelem a vizekkel (kiegészítő anyag) | 60 |
| Növénytársulásaink- talajaink | 64 |
| Természeti erőforrásaink | 66 |
| Környezetünk állapota és védelme | 69 |
| A Kárpát-medence tudós magyar kutatói (kiegészítő anyag) | 72 |
| Mit tanultál hazánk természeti adottságairól? | 73 |
| Fejlődésünk társadalmi alapjai | 75 |
| Hazánk népessége | 76 |
| Népesedési folyamatok, a népesség vándorlása | 79 |
| Mit tartunk értéknek? Hogyan élünk? (forrásfeldolgozó óra) | 82 |
| Településeink jellemzői; a falvak és a tanyák | 86 |
| Városaink és közigazgatásunk | 89 |
| Budapest mint világváros | 92 |
| Egy világváros gondjai (kiegészítő anyag) | 95 |
| Mit tanultál hazánk népességéről és településeiről? | 98 |
| Hazai tájakon | 99 |
| Mi is a szülőföld? | 100 |
| Legnagyobb tájunk, az Alföld | 101 |
| Élet az Alföldön I- II. | 104 |
| Síkvidék változatos iparral, élénk kereskedelemmel- a Kisalföld | 108 |
| A nyugat- magyarországi- peremvidéken- az Alpokalján | 111 |
| A Dunántúli-dombság szelíd lankáin | 114 |
| A Dunántúli-középhegység | 117 |
| A középhegység megújuló gazdasága | 120 |
| Az Északi-középhegység | 123 |
| A nehézipar szülőföldjének gondjai | 126 |
| Alföldjeink nemzeti parkjai (kiegészítő anyag) | 129 |
| Hegységeink, dombvidékeink nemzeti parkjai (kiegészítő anyag) | 133 |
| Mit tanultál a hazai tájainkról? | 137 |
| A magyar gazdaság | 139 |
| Átalakult mezőgazdaságunk | 140 |
| Az élelmiszer- gazdaság fejlődésének lehetőségei (forrásfeldolgozó óra) | 143 |
| A gazdaság kulcsa: az energiagazdaság | 147 |
| Húzóágazatok: a gépipar és a vegyipar | 151 |
| A szolgáltatás felértékelődése- a közlekedés és szállítás | 155 |
| A gazdasági szolgáltatások | 158 |
| Turizmus- a pihenés szolgálatában | 161 |
| Nagyrégiók hazánkban | 163 |
| Lakóhelyed földrajza (forrásfeldolgozó óra gyűjtőmunka alapján) | 168 |
| Mit tanultál a magyar gazdaságról? | 170 |
| Kislexikon- Fogalommagyarázat | 171 |
| Kislexikon- A Kárpát- medence nagytájai, domborzata és népei | 174 |
| Kedves Diákok! Az elmúlt tanévek földrajzóráin képzeletben bejártátok a Föld kontinenseit. Az idén Közép-Európa országaival, majd Magyarország természeti adottságaival, a hazai tájak életével, a magyar társadalom és gazdaság jellemzőivel foglalkozunk. Érettebb fejjel bizonyára megértitek Babits Mihálynak a hazaszeretet és emberszeretet kettős üzenetét közvetítő gondolatait: ?Magyar vagyok: lelkem, érzésem örökséget kapott, melyet nem dobok el: a világot nem szegényíteni kell, hanem gazdagítani. Hogy szolgálhatom az emberiséget, ha meg nem őrzök magamban minden színt, minden kincset, ami az emberiséget gazdagíthatja? A magyarság színét, a magyarság kincsét! ? Én hiszek a testvériségben: a színek együtt adják ki a képet, a hangok együtt adják a koncertet.? Természetes, hogy hazánk társadalmi-gazdasági élete napról napra változik, fejlődik. Kísérjétek figyelemmel ezeket a változásokat az újságok, a rádió, a televízió híreiben és az interneten! Lehetséges, hogy a tankönyvben még szereplő üzemek a kézirat lezárása óta bezártak, vagy újak települtek. Naprakész információt sajnos nem nyújthatunk. A változások követéséhez kérjétek tanárotok segítségét! Az előző évekhez hasonlóan használjátok rendszeresen az atlaszotokat, munkafüzeteteket és az utóbbiban található függelék statisztikai adatait is! |