|
Tanári kézikönyv3. kiadás (2017. 11. 29.) Mozaik Kiadó szerző: Pektor Gabriella
méret: 170x240 mm
terjedelem: 208 oldal
4 880 Ft
Kosárba |
A könyv az élményteli, játékos mozgáshoz, a mozgással történő fejlesztéshez kíván segítséget nyújtani óvodapedagógusoknak, tanítóknak és szülőknek is. A szerző olyan játékokat gyűjtött össze, amelyek többek között a gyerekek testtartását javítják, kondicionális és koordinációs képességeiket fejlesztik. |
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
Előszó | 5 |
Kedves Olvasók! | 5 |
A mozgásfejlesztésről | 8 |
1. Elöljáróban | 8 |
Bevezetés | 8 |
1. 1. Kinek a felelőssége a mozgás lehetőségének a biztosítása? | 10 |
1. 2. Néhány jó tanács a csecsemőgondozás és a mozgás terén | 11 |
1. 3. Az egyén fejlődése | 13 |
1. 4. A mozgás jelentősége | 14 |
1. 5. Fejlesztési területek | 14 |
2. Fejlesztési területek és módszerek | 16 |
2. 1. Szociális és mentális érettség | 16 |
A szociális érettség és a mozgás | 16 |
A szüléssel kapcsolatos körülmények | 18 |
Az óvodából az iskolába | 19 |
Segítenek a titkos jelek | 20 |
Módszer » Labdaolimpia | 22 |
Módszer » Érintések | 24 |
Módszer » Tudatos ellazulás | 25 |
Módszer » Légzőgyakorlatok | 26 |
2. 2. Gondolkodás, problémamegoldás, feladattudat | 28 |
A feladattudat kialakítása és a mozgás kapcsolata | 30 |
Módszer » Rajzírás az óvodában, iskolában | 31 |
Módszer » Sor- és váltóversenyek | 32 |
Módszer » Mozgáskotta | 33 |
2. 3. Térérzékelés, testséma, a keresztcsatornák fejlesztése | 35 |
A térérzékelés jelentősége | 35 |
Gimnasztika és szerialitás | 37 |
Zenei nevelés és szerialitás | 38 |
Módszer » Mozgás ugrókötelekkel | 41 |
Módszer » Varázslatos gimnasztika | 42 |
Módszer » Torna a gumiszalaggal | 45 |
2. 4. Nagymozgások (természetes mozgások) | 46 |
A mozgástanulás szakaszairól | 46 |
Versengésbe ágyazott mozgásformák | 47 |
Módszer » Egyensúlyfejlesztés | 49 |
Módszer » Játék a nagylabdákkal | 51 |
A nagymozgások eszközei | 56 |
2. 5. Finommozgások és taktilitás | 60 |
Ügyes kezek munkája | 60 |
Felkészülés az iskolára | 61 |
Módszer » Torna a puha labdával | 62 |
Módszer » Szemtorna | 63 |
3. Segítségnyújtás | 65 |
3. 1. Jó tanácsok a mozgás során történő balesetek elkerüléséhez | 65 |
Fontos tudnivalók, amit minden gyermekkel tudatnunk kell | 65 |
A megfelelő ruházat ellenőrzése | 66 |
Betegség után | 66 |
3. 2. Tűzriadó | 66 |
3. 3. Akikre külön figyelnünk kell | 67 |
Az asztmás gyermekek | 67 |
A cukorbeteg gyermek | 67 |
3. 4. Mi a teendőnk különféle sérülések esetén? | 68 |
Mozgással összefüggő sérülések | 68 |
Kisebb sérülések az arcon, fejen | 70 |
Problémák a szabadban tartott órákon | 71 |
Ritkán előforduló esetek | 72 |
Légúti idegen test (játékdarabok, nagyobb ételfalatok) | 73 |
Játékgyűjtemény | 76 |
4. A játékgyűjtemény használata | 76 |
4. 1. A játékleírások értelmezése | 76 |
4. 2. A játék leírása, utasítások | 77 |
4. 3. Speciális feladatok | 78 |
4. 4. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk | 78 |
4. 5. A tevékenység értékelése | 79 |
3 éves kortól | 80 |
Bocsika és a varázsige | 80 |
Egy kis fejsimi | 80 |
Macimasszázs | 81 |
Öltözködőverseny | 82 |
Élő alagút | 82 |
Ne lépj rám! | 83 |
4 éves kortól | 84 |
Melyik családba tartozom? | 84 |
Kerekecske gombocska | 84 |
Zongoraművészek | 85 |
Gyertyaláng | 86 |
Ha jó a kedved... | 87 |
Találd meg! | 88 |
Ki van az ernyő alatt? | 89 |
Szappanbuborék fújás | 90 |
Ujjpuszi | 90 |
Mutass rá, és mozgatom! | 91 |
Érintősdi lufival | 92 |
Bizalomséta | 93 |
Kakaós csiga ugrókötélből | 94 |
Burgonyaültetés | 95 |
Mozogj, ahogy a színek diktálják! | 96 |
Haladj végig a sávokon! | 96 |
Csónakos kirándulás | 98 |
Emlősök, fel a fára! | 99 |
Keresem a zoknim | 100 |
Hamupipőkés játékok | 101 |
Mit rejt az ernyő? | 102 |
Gombóc a fazékba | 103 |
Ujjbábok | 104 |
Kupakpöccintés | 105 |
Repülj, szalagom! | 106 |
Láb ki mit tud? | 107 |
Melyik lábam tud nagyobbat dobni? | 108 |
Gyere bátran! | 109 |
Érints meg! | 110 |
Madáretetés | 111 |
Nem nézek rád, mégis látlak | 112 |
Békák a tóban | 112 |
5 éves kortól | 114 |
Mondókás gyakorlás | 114 |
Itt be, ott ki! | 114 |
Portalanítás | 115 |
Pincérjáték | 116 |
Az én fenyőfám | 117 |
Fecskék a dróton | 118 |
Fújódj fel! | 119 |
Előre tedd a bal karod... | 120 |
Szemgimnasztika | 121 |
Fújj körbe! | 122 |
Az én süteményestálcám | 122 |
Pingponglabda a karikán | 124 |
Hol érzem? | 125 |
Bagoly őrzi erdő álmát... | 126 |
Sima és kereszt | 127 |
Rajzolj körbe a szemeddel! | 128 |
Ezt anya sem fogja tudni! | 128 |
Körbe rajz | 130 |
Mozogj, beszélj, tapsolj! | 131 |
Tűz, víz, repülő - nagylabdával | 132 |
Gimnasztika a padban puha labdával | 133 |
Villanypásztor | 134 |
Árnyékjáték mondókával | 135 |
Kincskeresés | 136 |
Tölcsérek és szívószálak | 137 |
Sodrások, feltekerések | 138 |
Szoborjáték | 139 |
Tánc a labdával | 140 |
Hangutánzós | 140 |
Indiántánc | 141 |
Piros lufi a levegőben | 142 |
Gurulj, labdám! | 143 |
Az éhes róka | 144 |
Az egérke és a sajt esete | 145 |
Hajóépítés | 146 |
Tudsz tízig számolni? | 146 |
Mi a nevem? | 147 |
Bízz bennem! | 148 |
Érd el a dobókockát! | 148 |
Mocsaras játék | 150 |
Babzsákcsuszi | 151 |
Alatta-felette | 152 |
Ritmus és botpörgetés | 153 |
Azok a jó kis gerendák | 154 |
Erre csörög... | 155 |
6 éves kortól | 156 |
Mondd végig egy szuszra! | 156 |
Együtt kötél | 156 |
Gyí, te paci! | 158 |
Postásjáték | 159 |
Zsámolyok | 160 |
Járj, ahogy dobolok! | 161 |
Dobbants és tapsolj! | 162 |
Ütközősdi | 162 |
Sorversenyek padon | 163 |
Pörgettyű | 164 |
Mozgó kapuk | 165 |
Ki kicsoda? | 166 |
Korongok az ujjakon | 167 |
Körbe laszti puha labdával | 168 |
Pajzsos kidobós | 169 |
Pocaksimi, fejsimi | 170 |
Fogó a kék | 170 |
Kösd, ahova akarod! | 171 |
Labdafogó | 172 |
Váltóversenyek nagylabdával | 173 |
7 éves kortól | 174 |
Vakarózó áll | 174 |
Üvegmosó kefe | 174 |
Milyen betű vagyok? | 175 |
Gimnasztika a padban | 176 |
Fiúk, lányok, fel a fára! | 178 |
Fejjel írás ülésben | 179 |
Levegővel telt párna | 180 |
Egyensúlyozás tenyéren | 181 |
Jéghoki | 182 |
Félperces fogó | 183 |
Szabadulás a labdától | 184 |
Nyomozósdi - kövess, ameddig látsz! | 185 |
Labda a ház | 186 |
Külső kör, fuss! | 187 |
Gyakorlatok gumiszalaggal | 188 |
Neves labdás | 190 |
Farkincás fogó csipesszel | 191 |
Csúzli | 192 |
Hány kéz fogott meg? | 193 |
Árnyékjáték | 194 |
Boksz a levegőben | 195 |
Labirintusjáték | 196 |
Itt pörög a lábam alatt | 197 |
Tárgymutató | 198 |
Irodalomjegyzék | 204 |
Kedves Olvasók! A legnagyobb örömmel ugyan, de nehéz fába vágtam a fejszémet. Olyan dolgokról szeretnék írni, amelyek nagyon a lelkemben élnek, de előttem már igen sok neves szakember ragadott érte tollat. Ez a téma pedig a gyermek, a gyermekek mozgásfejlesztése - igaz, egy kicsit más megközelítésben. Nem szeretném ezzel kapcsolatban sem másokat, sem önmagamat ismételni, időnként azonban mégis meg kell tennem, mert ezt kívánja a?szakmai etika és mindenekfelett a saját lelkiismeretem. Nehéz ma szülőnek és pedagógusnak lenni. Sok-sok minden megváltozott, más lett. Megváltoztak a gyermekek, a körülöttük lévő világ, a problémák, a megoldási módok. Manapság a pedagógusokat és a szülőket olyan nevelési-oktatási módszerekkel kell felvértezni, amelyek az elmúlt húsz, harminc évben ismeretlenek voltak, vagy csak igen speciális területeken alkalmazták őket. Szerencsére azok az emberek, akik az ezzel kapcsolatos kutatásaik eredményeit, tapasztalatait valamilyen formában igyekeztek közzé tenni, bár megoldási javaslataikban eltértek egymástól, abban egyet értettek, hogy minden gyermek más, és éppen ezért más jellegű segítséget is igényel. Nincs egyedüli üdvözítő módszer. Folyton változnunk kell, meg kell újulnunk, és a legmeszszebbmenőkig alkalmazkodnunk kell a körülményekhez és az adott gyermekhez. Erre tanítanak folyamatosan engem már 1999. óta azok a beteg kisgyermekek, akikkel napi rendszerességgel foglalkozom az óvodai és iskolai munkám mellett. Mindig a legmegfelelőbb módszereket, eszközöket kell megkeresnünk gyermekeink, tanítványaink részére, mindezt cselekvésbe ágyazottan. Így nemcsak a munkánk lesz eredményesebb, hanem a gyermek számára is könnyebb, élvezetesebb lesz a tanulás. Forgassák ezt a gyűjteményt úgy, mint egy örömmel mozgó pedagógus visszaemlékezéseit legkedvesebb játékaira, amelyeket a gyermekekkel együtt élt át. A legnagyobb boldogság számomra az lenne, ha Önök legalább olyan élvezettel olvasnák el, és próbálnák ki a benne szereplő játékokat, ötleteket, mint amilyen lelkesedéssel én a?lejegyzeteléshez hozzáfogtam. Bízom abban, hogy a játékgyűjtemény olvasásakor sokakban kellemes emlékeket idézek fel, de sarkallom is Önöket az újabb és újabb ötletek megvalósítására. |