|
Felkészítőkönyv feladatokkal és mintaszövegekkel 12. évfolyam, 3. kiadás (2021. 03. 09.) Mozaik Kiadó szerző: Fráter Adrienne
méret: 174x244 mm
terjedelem: 136 oldal
tanterv: NAT 2012
3 780 Ft
Kosárba |
Érettségi felkészítőkönyvünket Fráter Adrienne, a népszerű Magyar nyelv középiskolásoknak c. sorozat szerzője készítette a 2017-től érvényes középszintű írásbeli érettségi követelményeknek megfelelően. A 2024-es követelményekhez a kötet átdolgozott változata MS-3325U cikkszámon érhető el. A kötet nem pusztán megoldandó feladatsorokat tartalmaz, a szerző a tőle megszokott alapossággal és gyakorlatiassággal rendszerezi az érettségin előforduló feladattípusokat, ezekhez tanári magyarázatokat, hasznos tanácsokat fűz, majd gyakorlófeladatokat kínál az ismeretek alkalmazásához. Megmutatja, hogyan lehet a grafikai szervezők (pl. fürtábra, gondolkodástérkép) segítségével összegyűjteni és elrendezni a gondolatokat, ötleteket a szövegalkotási feladatok hatékonyabb elkészítéséhez. A kötetben mintaszövegek is találhatók az érettségin új elemként megjelenő érvelési és gyakorlati szövegtípusokhoz. Ily módon a könyv hasznos eszköze lehet a tudatos felkészülésnek és felkészítésnek, mivel olyan jártasságot alakít ki az érettségi feladatainak megoldásában, amely nélkülözhetetlen a vizsga sikeres letételéhez. |
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
A középszintű írásbeli vizsga az érettségin | 6 |
Szövegértés | 8 |
A szövegértési kérdések típusai | 8 |
A szövegben szereplő szavak, kifejezések jelentésének megértése | 8 |
A szövegben szereplő információk, tények, adatok, megállapítások visszakeresése | 10 |
A szöveg érveinek, érvrendszerének azonosítása, értelmezése | 12 |
A szövegegész felépítésének, szerkezetének, logikai és tartalmi összefüggéseinek vizsgálata | 14 |
A szöveg nyelvtani, stilisztikai, kommunikációs, műfaji és pragmatikai jellemzői | 17 |
Reflektálás a szövegre | 21 |
Összefoglalás | 24 |
Szövegalkotás | 32 |
Érvelés írása az érettségin | 32 |
1. lépés: Az érvelési feladat értelmezése | 33 |
2. lépés: Anyaggyűjtés jegyzeteléssel, grafikai szervezőkkel | 36 |
3. lépés: Elrendezés – a vázlat elkészítése | 40 |
4. lépés: Megfogalmazás | 44 |
5. lépés: Ellenőrzés | 50 |
Gyakorlati szövegek írása az érettségin | 53 |
Hivatalos levelek | 54 |
1–2. lépés: A feladat értelmezése és ötletgyűjtés | 55 |
3. lépés: Vázlatírás | 57 |
4. lépés: Megfogalmazás | 59 |
5. lépés: Önellenőrzés | 60 |
A szónoki stílusrétegbe tartozó gyakorlati szövegtípusok | 63 |
1–2. lépés: A feladat értelmezése és anyaggyűjtés | 64 |
3–4. lépés: Vázlatírás és megfogalmazás | 67 |
5. lépés: Önellenőrzés | 69 |
Műértelmezés | 74 |
Műértelmezés az érettségin | 74 |
1. lépés: A feladat értelmezése | 76 |
2. lépés: Anyaggyűjtés | 78 |
3. lépés: Az anyag elrendezése | 92 |
4. lépés: A megfogalmazás | 96 |
5. lépés: Önellenőrzés | 103 |
Mellékletek | 112 |
A szövegértés megoldásai | 112 |
A hivatalos levelek | 120 |
A szónoki stílusréteg szövegtípusai | 124 |
A műelemzés szakkifejezései | 128 |
Vers- és novellaelemzési kisokosok | 132 |
Hibák jelölése és pontozása | 135 |
A 2017-es év a középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi tekintetében is változást hozott. A szövegértési feladatsoron kívül, mellyel a diákoknak a továbbiakban is meg kell birkózniuk, egy rövidebb terjedelmű érvelő vagy hivatalos szöveget is el kell készíteniük. Ezután következik a hosszabb szövegalkotás, ahol - a korábbi évektől eltérően - már csak kétféle műértelmezési feladat közül lehet választani. A kiadvány célja, hogy az érettségi régi és új kihívásaihoz egyaránt segítséget nyújtson. A kötet ugyanakkor nem pusztán megoldandó feladatsorok gyűjteménye. A tudatos és eredményes felkészülést alapozza meg azáltal, hogy rendszerezi az érettségin előforduló feladattípusokat, ezekhez tanári magyarázatokat, hasznos tanácsokat fűz, majd gyakorlófeladatokat kínál az ismeretek alkalmazásához. Megmutatja, hogyan lehet a grafikai szervezők (pl. fürtábra, gondolkodástérkép) segítségével összegyűjteni és elrendezni a gondolatokat, ötleteket a szövegalkotási feladatok hatékonyabb elkészítéséhez. Az érvelési és gyakorlati szövegtípusok mindegyikéhez nyújt mintaszövegeket, amelyeken keresztül a tartalmi és formai jellegzetességek jól megfigyelhetők. A könyv Tanács címet viselő keretes szövegei a szövegértési és szövegalkotási feladatok megoldásához egyaránt adnak javaslatokat, valamint felhívják a figyelmet az esetleges buktatókra, gyakori hibaforrásokra. A kötet a középszintű érettségi felépítését követi: A Szövegértés fejezet típusonként mutatja be a szövegértés különböző szintjeihez kapcsolódó jellegzetes kérdéseket, és egy-egy rövid szöveg feldolgozásával feladatokat is kínál a gyakorláshoz. A fejezet végén összefoglalásul egy teljes szövegértési feladatsor is helyet kapott. 1. A Szövegalkotás fejezet a középszintű magyar nyelv és irodalom érettségin új elemként megjelenő érvelő és gyakorlati szövegek megírásához nyújt segítséget. Felidézi az egyes szövegtípusok formai és tartalmi jellemzőit, és számos jól használható eszközt mutat be a szövegek megfogalmazásához. 2. A Műértelmezés fejezet a műelemzés megírásához ad hasznos tanácsokat az anyaggyűjtéstől a megfogalmazáson át az önellenőrzésig. 3. A Mellékletek fejezet tartalmazza a szövegértési feladatok megoldását, az érvelő és gyakorlati szövegtípusok mintaszövegeit, egy fogalomgyűjteményt, valamint egy a vers- és novellaelemzés megírását segítő "kisokost". A kiadvány hasznos segítséget nyújt az érettségire való felkészülésben és felkészítésben, mivel a diákok a magyarázatok és tanácsok elolvasásával, a gyakorlófeladatok megoldásával, az ötletgyűjtő és rendszerező stratégiák elsajátításával jártasságot szerezhetnek a vizsgafeladatok sikeres megoldásában. |