|
10 feladatsor megoldásokkal, magyarázatokkal 12. évfolyam, 2. kiadás (2023. 01. 03.) Mozaik Kiadó szerző: Horváth Zsolt
méret: 174x244 mm
terjedelem: 248 oldal
tanterv: NAT 2012
egyéb tanterv: NAT 2020-hoz is ajánlott
3 380 Ft
Kosárba |
A kiadvány megfelel a 2024-től érvényes érettségi követelményeknek. A kiadványban 10 darab emelt szintű írásbeli érettségire felkészítő, gyakorló feladatsor található. A feladatok típusai, témái és terjedelme megegyeznek az érettségin szereplő feladatsorokéval, ezzel is biztosítva a feladatmegoldási készségek fejlődését. A hatékony felkészülést segíti, hogy a megoldásokhoz rövid magyarázatok is kapcsolódnak. |
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
FELADATOK | 5 |
1. feladatsor | 6 |
I. Anyagcserefolyamatok, sejtszervecskék | 6 |
II. Mi fán terem az örökítôanyag? | 6 |
III. Szövettan | 8 |
IV. Hasüregi CT-felvétel | 9 |
V. Pigmentszintézis | 10 |
VI. Vírus, vérplazma | 12 |
VII. Gyepek, Ősmátra-elmélet | 14 |
VIII. Nikotintartalom kísérleti meghatározása | 15 |
IX/A. Választható feladat – Információáramlás | 17 |
IX/B. Választható feladat – Anyagforgalom és energiaáramlás | 18 |
2. feladatsor | 20 |
I. Cori-betegség - Cori-kör | 20 |
II. Veszélyes házipatika | 22 |
III. Szövet- és szervismeret | 23 |
IV. Az emberi szervezet nátriumforgalma | 24 |
V. Szárazföldi növények | 27 |
VI. Tesztikuláris feminizáció vagy AIS: androgén inszenszitív szindróma | 27 |
VII. Földön, levegôben, vízben poloska | 28 |
VIII. Vérnyomásmérés | 31 |
IX/A. Választható feladat – betegségek | 32 |
IX/B. Választható feladat – A talaj és a vizek tápanyagtartalma | 34 |
3. feladatsor | 36 |
I. Enzimek a mézben | 36 |
II. Kikerics - sejtosztódás | 39 |
III. Levelek | 41 |
IV. Gyöngyhalászok tragédiája | 43 |
V. CT-felvételek | 44 |
VI. L-xilulóz a vizeletben | 46 |
VII. A klímazonálisak | 47 |
VIII. Élhet-e megafauna az ember mellett | 48 |
IX/A. Választható feladat – A látás | 50 |
IX/B. Választható feladat – A víz mint ökológiai tényezô | 52 |
4. feladatsor | 54 |
I. Transzportfolyamatok | 54 |
II. Mitokondrium, színtestek | 56 |
III. Növényi szerv | 57 |
IV. Nikotin | 57 |
V. Ez a világ a lehetô világok legjobbika... | 60 |
VI. Radiokarbon módszer - Árpádházi királyok | 61 |
VII. Halak - kétéltûek - hüllôk | 63 |
VIII. A fotoszintézist befolyásoló környezeti tényezôk | 64 |
IX/A. Választható feladat – Táplálkozás | 66 |
IX/B. Választható feladat – Sokszínûség | 67 |
5. feladatsor | 70 |
I. A kutyatej | 70 |
II. A bódító méz | 72 |
III. Szövet- és szervismeret | 75 |
IV. Mibe kerül a kettôs kötés? | 75 |
V. Visszaszívás | 78 |
VI. Családfaelemzés | 78 |
VII. A zuzmók | 80 |
VIII. A szárazföld meghódítása | 81 |
IX/A. Választható feladat – Szaporodás, egyedfejlôdés | 82 |
IX/B. Választható feladat – Vízforgalom, vízparti társulások | 83 |
6. feladatsor | 85 |
I. A tápióka | 85 |
II. Árpád-házi családfa és a PCR | 86 |
III. Levél metszet | 89 |
IV. Reflexek (kísérlet) | 90 |
V. AB0 vércsoport | 91 |
VI. Etológia | 92 |
VII. A hemoglobin oxigénszállítása | 93 |
VIII. Macskabaglyok és az általuk kedvelt rokonok | 95 |
IX/A. Választható feladat – Szív és izom | 97 |
IX/B. Választható feladat – Populációk | 99 |
7. feladatsor | 101 |
I. Mintázatok a növény anyagcseréjében | 101 |
II. Kvantitatív PCR (qPCR): az expresszió (fehérje termelés) vizsgálata mRNS molekulával | 102 |
III. A vér | 104 |
IV. Hawaii meghódítása | 106 |
V. Huntington chorea | 107 |
VI. Élesztôgombák szén-dioxid termelése | 109 |
VII. Agyvelô | 111 |
VIII. Fotoszintetikus pigmentek | 112 |
IX/A. Választható feladat – A keringési rendszer | 113 |
IX/B. Választható feladat – Élettelen környzeti tényezôk | 115 |
8. feladatsor | 116 |
I. A hemoglobin és társai oxigénkötése | 116 |
II. A bonobók párválasztási szokásai és a veszélyeztett terhesség | 117 |
III. Növényi szövetek | 118 |
IV. A glükóz a vörösvértestekben - veleszületett hemolitikus vérszegénység | 120 |
V. Természetvédelmi biológia: a kis populációk problémája | 122 |
VI. Baktériumok anyagcseréje | 124 |
VII. Alexis Bidagan St. Martin, aki az elsô táplálkozástudományi kísérlet alanya volt | 125 |
VIII. A mitokondriumok | 126 |
IX/A. Választható feladat – A mozgás | 127 |
IX/B. Választható feladat – A talaj, mint környezeti tényezô | 129 |
9. feladatsor | 131 |
I. Az etruszk cickány | 131 |
II. A glükóz-6-foszfát dehidrogenáz gén vizsgálata RFLP módszerrel | 133 |
III. Végtagröntgen | 135 |
IV. A szív felépítése | 136 |
V. Biotikus környezeti tényezôk | 138 |
VI. A családfa titka | 139 |
VII. Növénytan | 140 |
VIII. Levegôt fogyasztó algák | 141 |
IX/A. Választható feladat – Immunológia | 143 |
IX/B. Választható feladat – A fény | 145 |
10. feladatsor | 148 |
I. A biológiai oxidáció | 148 |
II. A fehérjeszintézis | 148 |
III. Üreges zsigeri szerv: a középbél | 149 |
IV. Az Árpádházi családfa | 151 |
V. Zooplankton a Balatonban | 153 |
VI. Szintézisek | 155 |
VII. Véradás | 156 |
VIII. A nagyfoltú hangyaboglárka esete az angliai természetvédelemmel | 158 |
IX/A. Választható feladat – A homeosztázis | 160 |
IX/B. Választható feladat – Társulások | 163 |
MEGOLDÁSOK | 165 |
1. feladatsor | 166 |
2. feladatsor | 174 |
3. feladatsor | 182 |
4. feladatsor | 190 |
5. feladatsor | 198 |
6. feladatsor | 206 |
7. feladatsor | 214 |
8. feladasor | 222 |
9. feladatsor | 230 |
10. feladatsor | 238 |
Függelék | 244 |