|
13-15. évfolyam, 1. kiadás (1998. 04. 08.) Mozaik Kiadó szerző: Cs. Czachesz Erzsébet
terjedelem: 160 oldal
2 980 Ft
Kosárba |
Rendkívül olvasmányos, sokoldalú pedagógiai kötet, amelyben az olvasáskutatás történetéről, főbb elméleteiről tájékozódhatunk, valamint bemutatja az olvasástanítás egyes módszereit, majd összehasonlítja a magyarországi és a nemzetközi vizsgálatok eredményeit a 7‒9 éves gyermekek olvasástudásáról és -értéséről. |
Előszó | 5 |
Bevezetés | 6 |
Történeti áttekintés és előzetes ismeretek | 10 |
Az olvasási képesség | 10 |
A korai olvasaskutatás | 11 |
Az olvasás észlelési folyamataí, a szavak felismerése | 12 |
Az olvasásmegértés vizsgálata | 15 |
A beszélt és az írott nyelv közötti különbségek | 17 |
Az írásrendszrek | 18 |
Az ékírás | 19 |
Hicroglif jelek, hieratikms és démotikus írás | 20 |
A kínai és a japán írás | 21 |
A főníciai és a héber írás | 23 |
A görög és a latin írás | 26 |
A magyarság írása | 27 |
Az olvasás mint információfeldolgozás | 29 |
Az információ feldolgozása | 30 |
A vizuális jelek feldolgozása | 31 |
A mentális lexikon | 33 |
A mentális lexikon elérése | 37 |
A szemmozgás és az olvasás | 40 |
A szemmozgások jellemzői | 40 |
Szövegkülönbségek | 41 |
Nyelvek közötti különbségek | 42 |
A szemmozgások kognitív kontrollja | 43 |
A szófelismerés folyamata és modelljei | 46 |
Kísérleti módszerek | 48 |
A szófelismerés modelljei | 50 |
A kereső modell | 50 |
A logogen modell | 52 |
Az interaktív-aktivációs modell | 53 |
A kezdő olvasók és az olvasástanítás módszerei | 56 |
Az olvasás tanulásának kognitív előfeltételei | 57 |
Metanyelvi tudatosság | 58 |
Fonológiai tudatosság | 59 |
Szintaktikai- és szótudatosság | 60 |
Az olvasási képesség fejlődése | 61 |
Az olvasástanulás első szakasza | 62 |
Az olvasástanulás második és harmadik szakasza | 63 |
Olvasástanítási módszerek | 64 |
A globális módszerek | 67 |
A kód-orientált módszerek | 69 |
Az olvasásmegértés és tanítása | 70 |
A szókincs szerepe az olvasásmegértésben | 70 |
A szókincs nagysága és változásai | 71 |
A kontextuális elemzés folyamatai | 73 |
A szöveg struktúrájának a megértése | 74 |
A mikrostruktúrák megértése | 74 |
A makrostruktúrák megértése | 76 |
Az olvasásmegértés tanítása | 79 |
Olvasási modellek | 83 |
Fentről-lefelé modellek | 84 |
Lentről-felfclé modellek | 85 |
Interaktív modellek | 86 |
Az olvasás tanítása itthon és világszerte: eredmények, tanítók és módszerek | 89 |
A vizsgálatok és a mérőeszközök | 89 |
Az olvasásí képesség mutatói és az eredmények | 91 |
A tanítók | 97 |
Nem | 97 |
Képzettség | 98 |
Olvasási szokások | 99 |
Tanítási módszerek és az olvasástanítás céljai és nehézségei | 100 |
Tanítói attitűdök | 102 |
Összefüggések a tanítói jellemzők között | 104 |
A tanítók jellemzői és az olvasási teljesítmények közötti összefüggések | 106 |
Hazai olvasástanításunk eredményessége: a családi-kulturális tényezők hatása az olvasás elsajátítására | 109 |
A probléma az oktatásszociológiában | 109 |
A gyerekek családi hátterének jellemzői | 112 |
A szülők véleménye a gyerekek tanulási, olvasási problémáiról | 115 |
Szülői elvárások a neveléssel és az oktatással kapcsolatban | 117 |
A háttértényezők és az olvasási teljesítmények kapcsolata | 118 |
A háttértényezők szerepe az olvasási teljesítmények alakulásában | 123 |
Bibliográfia | 129 |
Glosszárium | 141 |
A glosszárium forrásai | 149 |
Ábrák jegyzéke | 150 |
Táblázatok jegyzéke | 152 |
Tárgymutató | 153 |
Névmutató | 154 |
Függelék | 157 |