![]()
|
13-15. évfolyam, 1. kiadás (1998. 04. 08.) Mozaik Kiadó szerző: Cs. Czachesz Erzsébet
terjedelem: 160 oldal
3 280 Ft
Kosárba ![]() |
| Rendkívül olvasmányos, sokoldalú pedagógiai kötet, amelyben az olvasáskutatás történetéről, főbb elméleteiről tájékozódhatunk, valamint bemutatja az olvasástanítás egyes módszereit, majd összehasonlítja a magyarországi és a nemzetközi vizsgálatok eredményeit a 7‒9 éves gyermekek olvasástudásáról és -értéséről. |
| Előszó | 5 |
| Bevezetés | 6 |
| Történeti áttekintés és előzetes ismeretek | 10 |
| Az olvasási képesség | 10 |
| A korai olvasaskutatás | 11 |
| Az olvasás észlelési folyamataí, a szavak felismerése | 12 |
| Az olvasásmegértés vizsgálata | 15 |
| A beszélt és az írott nyelv közötti különbségek | 17 |
| Az írásrendszrek | 18 |
| Az ékírás | 19 |
| Hicroglif jelek, hieratikms és démotikus írás | 20 |
| A kínai és a japán írás | 21 |
| A főníciai és a héber írás | 23 |
| A görög és a latin írás | 26 |
| A magyarság írása | 27 |
| Az olvasás mint információfeldolgozás | 29 |
| Az információ feldolgozása | 30 |
| A vizuális jelek feldolgozása | 31 |
| A mentális lexikon | 33 |
| A mentális lexikon elérése | 37 |
| A szemmozgás és az olvasás | 40 |
| A szemmozgások jellemzői | 40 |
| Szövegkülönbségek | 41 |
| Nyelvek közötti különbségek | 42 |
| A szemmozgások kognitív kontrollja | 43 |
| A szófelismerés folyamata és modelljei | 46 |
| Kísérleti módszerek | 48 |
| A szófelismerés modelljei | 50 |
| A kereső modell | 50 |
| A logogen modell | 52 |
| Az interaktív-aktivációs modell | 53 |
| A kezdő olvasók és az olvasástanítás módszerei | 56 |
| Az olvasás tanulásának kognitív előfeltételei | 57 |
| Metanyelvi tudatosság | 58 |
| Fonológiai tudatosság | 59 |
| Szintaktikai- és szótudatosság | 60 |
| Az olvasási képesség fejlődése | 61 |
| Az olvasástanulás első szakasza | 62 |
| Az olvasástanulás második és harmadik szakasza | 63 |
| Olvasástanítási módszerek | 64 |
| A globális módszerek | 67 |
| A kód-orientált módszerek | 69 |
| Az olvasásmegértés és tanítása | 70 |
| A szókincs szerepe az olvasásmegértésben | 70 |
| A szókincs nagysága és változásai | 71 |
| A kontextuális elemzés folyamatai | 73 |
| A szöveg struktúrájának a megértése | 74 |
| A mikrostruktúrák megértése | 74 |
| A makrostruktúrák megértése | 76 |
| Az olvasásmegértés tanítása | 79 |
| Olvasási modellek | 83 |
| Fentről-lefelé modellek | 84 |
| Lentről-felfclé modellek | 85 |
| Interaktív modellek | 86 |
| Az olvasás tanítása itthon és világszerte: eredmények, tanítók és módszerek | 89 |
| A vizsgálatok és a mérőeszközök | 89 |
| Az olvasásí képesség mutatói és az eredmények | 91 |
| A tanítók | 97 |
| Nem | 97 |
| Képzettség | 98 |
| Olvasási szokások | 99 |
| Tanítási módszerek és az olvasástanítás céljai és nehézségei | 100 |
| Tanítói attitűdök | 102 |
| Összefüggések a tanítói jellemzők között | 104 |
| A tanítók jellemzői és az olvasási teljesítmények közötti összefüggések | 106 |
| Hazai olvasástanításunk eredményessége: a családi-kulturális tényezők hatása az olvasás elsajátítására | 109 |
| A probléma az oktatásszociológiában | 109 |
| A gyerekek családi hátterének jellemzői | 112 |
| A szülők véleménye a gyerekek tanulási, olvasási problémáiról | 115 |
| Szülői elvárások a neveléssel és az oktatással kapcsolatban | 117 |
| A háttértényezők és az olvasási teljesítmények kapcsolata | 118 |
| A háttértényezők szerepe az olvasási teljesítmények alakulásában | 123 |
| Bibliográfia | 129 |
| Glosszárium | 141 |
| A glosszárium forrásai | 149 |
| Ábrák jegyzéke | 150 |
| Táblázatok jegyzéke | 152 |
| Tárgymutató | 153 |
| Névmutató | 154 |
| Függelék | 157 |