|
A sejt és az ember biológiája 11. évfolyam, 18. kiadás (2022. 08. 25.) Mozaik Kiadó szerző: Gál Béla
méret: 170x240 mm
terjedelem: 320 oldal
3 480 Ft
Kosárba
|
|
Díjak
|
Eredetileg a Nat 2007-es kerettantervhez készült, méltán népszerű tankönyv amellett, hogy teljes értékű gimnáziumi alaptankönyv, az emelt szintű érettségi anyagát is tartalmazza. A honlapról elérhető segédanyaggal a Nat 2012-s követelményeknek is megfelelő, egzakt tudásanyagot dolgoz fel az emberi szervezet felépítéséről és működéséről. |
A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el. |
A sejtek felépítése és anyagcseréje | 9 |
A sejtek felépítése | 10 |
A víz biológiai szempontból fontos tulajdonságai | 13 |
A szénhidrátok | 18 |
A lipidek | 23 |
A fehérjék | 26 |
A nukleotid típusú vegyületek | 33 |
A sejt | 40 |
A sejt membránja | 43 |
A sejtek anyagcsere-folyamatai | 49 |
A sejtek anyagfelvétele és -leadása | 54 |
Az anyagcsere-folyamatok áttekintése | 56 |
A felépítő folyamatok | 58 |
A lebontó folyamatok | 63 |
Összefoglaló tesztfeladatok | 69 |
Az örökítőanyag | 73 |
Az öröklődő információ megjelenésének kémiai alapjai | 74 |
A génműködés | 76 |
A fehérjeszintézis (transzláció) | 79 |
A sejtciklus és a DNS bioszintézise | 83 |
A sejtosztódás típusai és biológiai jelentőségük | 87 |
A mutációk típusai és következményei | 93 |
Összefoglaló tesztfeladatok | 97 |
A szabályozás | 99 |
A szervezet belső környezete | 100 |
A szabályozás alapjai, a nyugalmi és az akciós potenciál | 104 |
Az ingerület terjedése és a szinapszis | 108 |
A reflexív elve | 111 |
A gerincvelő | 114 |
Az agyvelő részei I. | 116 |
Az agyvelő részei II. | 120 |
A környéki (perifériás) idegrendszer | 123 |
A szem felépítése | 125 |
A hallószerv felépítése és működése, az egyensúly érzékelése | 131 |
Az ízlelés és a szaglás | 135 |
A bőr érzőműködése | 137 |
Az érzékszervek védelme és betegségei | 139 |
A mozgatóműködés | 142 |
Az idegrendszer vegetatív működése | 144 |
Az emberi magatartást kialakító tényezők | 149 |
Az idegrendszer működésével kapcsolatos egészségügyi ismeretek | 155 |
A hormonális szabályozás alapelvei | 158 |
A hipotalamusz és az agyalapimirigy-rendszer | 160 |
A pajzsmirigy, a mellékvese és a hasnyálmirigy | 162 |
Összefoglaló tesztfeladatok | 168 |
A vér és a keringési rendszer | 175 |
A vér összetétele, alkotói | 176 |
A vérlemezkék és a fehérvérsejtek | 179 |
Az értípusok összehasonlítása, a hajszálerek működése | 183 |
A szív szerkezete és működése | 186 |
A kis és a nagy vérkör funkciója | 190 |
A nyirokrendszer és az immunitás | 195 |
Az immunrendszer működése | 197 |
Az immunrendszerrel összefüggő tényezők | 202 |
Az immunitással összefüggő betegségek és a rák | 205 |
Összefoglaló tesztfeladatok | 209 |
A táplálkozás és a légzés | 211 |
Az ember táplálkozása | 212 |
Az előbél felépítése és működése | 215 |
A középbél | 219 |
A vékonybél és a vastagbél | 222 |
Az emésztő szervrendszer megbetegedései | 224 |
A légzőrendszer felépítése és működése | 228 |
A légzőmozgások | 232 |
A légzőszervekkel kapcsolatos egészségügyi ismeretek | 236 |
Összefoglaló tesztfeladatok | 240 |
A kültakaró, a mozgás és a kiválasztás | 243 |
A bőr felépítése | 244 |
A bőr egészsége | 247 |
A csontok szerkezete és kapcsolódása | 250 |
A vázizomzat | 256 |
A mozgási szervrendszer működése | 259 |
A mozgásszervi betegségekkel kapcsolatos egészségügyi ismeretek | 261 |
A kiválasztó szervrendszer felépítése és működése | 265 |
A kiválasztás szabályozása és egészségügyi ismeretek | 269 |
Összefoglaló tesztfeladatok | 271 |
A szaporodás és az egyedfejlődés. Egészségügyi ismeretek | 273 |
Az ember szaporodása | 274 |
Az emberi szexualitás és a fogamzásgátlás | 279 |
A megtermékenyítés és az embrionális fejlődés | 281 |
A terhesség, a szülés és a posztembrionális fejlődés | 286 |
Szexuális úton terjedő betegségek (nemi betegségek) | 289 |
A mindennapok egészségügyi ismeretei, elsősegélynyújtás | 291 |
Rizikófaktorok, civilizációs ártalmak | 297 |
Összefoglaló tesztfeladatok | 301 |
Az összefoglaló tesztfeladatok megoldása | 303 |
Függelék | 306 |
A 11. osztályos biológia tankönyv az előző kötet (Biológia 10. Az élőlények változatossága) tagolását követve tekinti át a sejtek felépítését és működését, valamint az ember szervezetét. Törekedtünk a szakmai tartalom korszerűsítése, hogy a tankönyv megfeleljen a középszintű tantervi követelményeknek. Ugyanakkor megtaláljuk az emelt szintű tantervi és érettségi követelményrendszernek megfelelő tartalmakat is. A közép- és az emelt szint az oldalak tagolásával különül el egymástól. Új ismeretek is szerepelnek a könyvben, mint például a stresszfehérjék, a természetes sejthalál, a védőoltások, az egészségtani ismeretek, az elsősegélynyújtás. Továbbra is fontos szempont maradt a biológiai fogalmak pontos ismerete és használata. Kedves Gyerekek! A számok világa sok érdekességet rejt magában. A kiadvány változatos feladatai segítenek benneteket, hogy minél ügyesebben felfedezzétek ezeket. A gondolkodtató feladatokat -vel jelöltük. Jó fejtörést kívánunk!Kedves Gyerekek! A számok világa sok érdekességet rejt magában. A kiadvány változatos feladatai segítenek benneteket, hogy minél ügyesebben felfedezzétek ezeket. A gondolkodtató feladatokat -vel jelöltük. Jó fejtörést kívánunk!A tankönyv igyekszik segítséget nyújtani az új érettségi vizsgarendszer által támasztott követelmények teljesítéséhez. Az adott témához kapcsolódó, azt szervesen kiegészítő részletek jól használhatók a szövegelemzéshez és a szövegértéshez. Egy-egy részlet pedig alkalmas a véleménynyilvánítás gyakoroltatására, sőt akár az etika oldaláról való megközelítésre, illetve a tanulók gondolkodtatására, egyes problémák elemzésére is. Ha a tanuló eközben még új ismereteket is elsajátít a biológia tudományából, az külön előnyt jelent. A grafikonok és az ábrák elemzésével e készség fejleszthető. Az összefoglaló táblázatok rendszerezik az ismereteket, segítséget nyújthatnak következtetésekhez, az új információk megszerzéséhez. A sejtek felépítése és anyagcseréje című fejezetben kiemelten szerepelnek a felmerülő kémiai fogalmak, megkönnyítve ezzel a munkát. Az érettségi vizsgarendszer és a követelményrendszer változásával a tankönyvek szerepe is megváltozik. Nem lehet ?leckék? formájában leírni a tényeket, mert nem ezek elsajátítását kérik számon tanulóinktól. A pedagógusnak több a feladata és nagyobb a felelőssége, hiszen a tanulócsoport összetételétől, céljaitól függően - a követelményrendszert figyelembe véve - más-mást és másképpen kell átadni. A vizsga sem a tényanyag reprodukálását, hanem az alkalmazását igényli. Abban a reményben ajánlom e tankönyvet, hogy használóit jól segíti majd céljaik elérésében. |