![]() 
  | 
A sejt és az ember biológiája 11. évfolyam, 20. kiadás (2025. 05. 26.) Mozaik Kiadó szerző: Gál Béla 
méret: 170x240 mm 
terjedelem: 320 oldal 
3 680 Ft
 
Kosárba  
 | 
|
![]()  | 
 Díjak 
 | 
| Eredetileg a Nat 2007-es kerettantervhez készült, méltán népszerű tankönyv amellett, hogy teljes értékű gimnáziumi alaptankönyv, az emelt szintű érettségi anyagát is tartalmazza. A honlapról elérhető segédanyaggal a Nat 2012-s követelményeknek is megfelelő, egzakt tudásanyagot dolgoz fel az emberi szervezet felépítéséről és működéséről. | 
| A kiadvány digitális változata a könyvben levő kóddal ingyenesen elérhető * A kiadvány hátsó borítójának belső oldalán található egyedi kóddal a kiadvány digitálisan is elérhető. Az aktivált kódokkal 1 éves DÍJMENTES hozzáférést ajándékozunk a kiadvány digitális változatához. Az aktiválás a www.mozaweb.hu/aktivalas oldalon, a Fiókom/Új kód aktiválása menüpontban érhető el.  | 


| A sejtek felépítése és anyagcseréje | 9 | 
| A sejtek felépítése | 10 | 
| A víz biológiai szempontból fontos tulajdonságai | 13 | 
| A szénhidrátok | 18 | 
| A lipidek | 23 | 
| A fehérjék | 26 | 
| A nukleotid típusú vegyületek | 33 | 
| A sejt | 40 | 
| A sejt membránja | 43 | 
| A sejtek anyagcsere-folyamatai | 49 | 
| A sejtek anyagfelvétele és -leadása | 54 | 
| Az anyagcsere-folyamatok áttekintése | 56 | 
| A felépítő folyamatok | 58 | 
| A lebontó folyamatok | 63 | 
| Összefoglaló tesztfeladatok | 69 | 
| Az örökítőanyag | 73 | 
| Az öröklődő információ megjelenésének kémiai alapjai | 74 | 
| A génműködés | 76 | 
| A fehérjeszintézis (transzláció) | 79 | 
| A sejtciklus és a DNS bioszintézise | 83 | 
| A sejtosztódás típusai és biológiai jelentőségük | 87 | 
| A mutációk típusai és következményei | 93 | 
| Összefoglaló tesztfeladatok | 97 | 
| A szabályozás | 99 | 
| A szervezet belső környezete | 100 | 
| A szabályozás alapjai, a nyugalmi és az akciós potenciál | 104 | 
| Az ingerület terjedése és a szinapszis | 108 | 
| A reflexív elve | 111 | 
| A gerincvelő | 114 | 
| Az agyvelő részei I. | 116 | 
| Az agyvelő részei II. | 120 | 
| A környéki (perifériás) idegrendszer | 123 | 
| A szem felépítése | 125 | 
| A hallószerv felépítése és működése, az egyensúly érzékelése | 131 | 
| Az ízlelés és a szaglás | 135 | 
| A bőr érzőműködése | 137 | 
| Az érzékszervek védelme és betegségei | 139 | 
| A mozgatóműködés | 142 | 
| Az idegrendszer vegetatív működése | 144 | 
| Az emberi magatartást kialakító tényezők | 149 | 
| Az idegrendszer működésével kapcsolatos egészségügyi ismeretek | 155 | 
| A hormonális szabályozás alapelvei | 158 | 
| A hipotalamusz és az agyalapimirigy-rendszer | 160 | 
| A pajzsmirigy, a mellékvese és a hasnyálmirigy | 162 | 
| Összefoglaló tesztfeladatok | 168 | 
| A vér és a keringési rendszer | 175 | 
| A vér összetétele, alkotói | 176 | 
| A vérlemezkék és a fehérvérsejtek | 179 | 
| Az értípusok összehasonlítása, a hajszálerek működése | 183 | 
| A szív szerkezete és működése | 186 | 
| A kis és a nagy vérkör funkciója | 190 | 
| A nyirokrendszer és az immunitás | 195 | 
| Az immunrendszer működése | 197 | 
| Az immunrendszerrel összefüggő tényezők | 202 | 
| Az immunitással összefüggő betegségek és a rák | 205 | 
| Összefoglaló tesztfeladatok | 209 | 
| A táplálkozás és a légzés | 211 | 
| Az ember táplálkozása | 212 | 
| Az előbél felépítése és működése | 215 | 
| A középbél | 219 | 
| A vékonybél és a vastagbél | 222 | 
| Az emésztő szervrendszer megbetegedései | 224 | 
| A légzőrendszer felépítése és működése | 228 | 
| A légzőmozgások | 232 | 
| A légzőszervekkel kapcsolatos egészségügyi ismeretek | 236 | 
| Összefoglaló tesztfeladatok | 240 | 
| A kültakaró, a mozgás és a kiválasztás | 243 | 
| A bőr felépítése | 244 | 
| A bőr egészsége | 247 | 
| A csontok szerkezete és kapcsolódása | 250 | 
| A vázizomzat | 256 | 
| A mozgási szervrendszer működése | 259 | 
| A mozgásszervi betegségekkel kapcsolatos egészségügyi ismeretek | 261 | 
| A kiválasztó szervrendszer felépítése és működése | 265 | 
| A kiválasztás szabályozása és egészségügyi ismeretek | 269 | 
| Összefoglaló tesztfeladatok | 271 | 
| A szaporodás és az egyedfejlődés. Egészségügyi ismeretek | 273 | 
| Az ember szaporodása | 274 | 
| Az emberi szexualitás és a fogamzásgátlás | 279 | 
| A megtermékenyítés és az embrionális fejlődés | 281 | 
| A terhesség, a szülés és a posztembrionális fejlődés | 286 | 
| Szexuális úton terjedő betegségek (nemi betegségek) | 289 | 
| A mindennapok egészségügyi ismeretei, elsősegélynyújtás | 291 | 
| Rizikófaktorok, civilizációs ártalmak | 297 | 
| Összefoglaló tesztfeladatok | 301 | 
| Az összefoglaló tesztfeladatok megoldása | 303 | 
| Függelék | 306 | 
| A 11. osztályos biológia tankönyv az előző kötet (Biológia 10. Az élőlények változatossága) tagolását követve tekinti át a sejtek felépítését és működését, valamint az ember szervezetét. Törekedtünk a szakmai tartalom korszerűsítése, hogy a tankönyv megfeleljen a középszintű tantervi követelményeknek. Ugyanakkor megtaláljuk az emelt szintű tantervi és érettségi követelményrendszernek megfelelő tartalmakat is. A közép- és az emelt szint az oldalak tagolásával különül el egymástól. Új ismeretek is szerepelnek a könyvben, mint például a stresszfehérjék, a természetes sejthalál, a védőoltások, az egészségtani ismeretek, az elsősegélynyújtás. Továbbra is fontos szempont maradt a biológiai fogalmak pontos ismerete és használata. Kedves Gyerekek! A számok világa sok érdekességet rejt magában. A kiadvány változatos feladatai segítenek benneteket, hogy minél ügyesebben felfedezzétek ezeket. A gondolkodtató feladatokat -vel jelöltük. Jó fejtörést kívánunk!Kedves Gyerekek! A számok világa sok érdekességet rejt magában. A kiadvány változatos feladatai segítenek benneteket, hogy minél ügyesebben felfedezzétek ezeket. A gondolkodtató feladatokat -vel jelöltük. Jó fejtörést kívánunk!A tankönyv igyekszik segítséget nyújtani az új érettségi vizsgarendszer által támasztott követelmények teljesítéséhez. Az adott témához kapcsolódó, azt szervesen kiegészítő részletek jól használhatók a szövegelemzéshez és a szövegértéshez. Egy-egy részlet pedig alkalmas a véleménynyilvánítás gyakoroltatására, sőt akár az etika oldaláról való megközelítésre, illetve a tanulók gondolkodtatására, egyes problémák elemzésére is. Ha a tanuló eközben még új ismereteket is elsajátít a biológia tudományából, az külön előnyt jelent. A grafikonok és az ábrák elemzésével e készség fejleszthető. Az összefoglaló táblázatok rendszerezik az ismereteket, segítséget nyújthatnak következtetésekhez, az új információk megszerzéséhez. A sejtek felépítése és anyagcseréje című fejezetben kiemelten szerepelnek a felmerülő kémiai fogalmak, megkönnyítve ezzel a munkát. Az érettségi vizsgarendszer és a követelményrendszer változásával a tankönyvek szerepe is megváltozik. Nem lehet ?leckék? formájában leírni a tényeket, mert nem ezek elsajátítását kérik számon tanulóinktól. A pedagógusnak több a feladata és nagyobb a felelőssége, hiszen a tanulócsoport összetételétől, céljaitól függően - a követelményrendszert figyelembe véve - más-mást és másképpen kell átadni. A vizsga sem a tényanyag reprodukálását, hanem az alkalmazását igényli. Abban a reményben ajánlom e tankönyvet, hogy használóit jól segíti majd céljaik elérésében. |